CD Recensies

REGER: INTERMEZZI; LOSE BLÄTTER; AQUARELLEN

RegerIntermezzi op. 45 nr. 1-6; Lose Blätter op. 13 nr. 1-15; Aquarellen op. 25 nr. 1-5; Lyrisches Andante ‘Liebestraum’. Markus Becker. Thorofon CTH 2317 (68’30”). 1999

 

De reputatie en bekendheid van de ‘Wilhelmische Kontrapunkter’ Max Reger (1873-1916) berust voor het belangrijkste deel op zijn grootschalige orkestwerken die zijn gemaakt van chromatische bouwstenen, bijeengehouden met dicht contrapuntisch cement. Daarmee wekte hij op termijn weinig sympathie en de eerdere Reger gedenkjaren 1966 en 1973 brachten geen grote, blijvende herwaardering voor de componist van een pianoconcert, de Mozart-, Hiller- en Beethovenvariaties.

Of de herdenking van zijn honderdste sterfdag 11 mei 2016 daar verandering in brengt, lijkt dubieus. Groots lijkt deze zelfs in Duitsland niet te worden gevierd.

Toch is het goed om een lans voor de componist te breken. Zijn enorme voorraad kortere pianowerken is namelijk een schatkamer vol met laatromantische juwelen. Markus Becker opende die schatkist en nam de complete pianowerken op bij Thorofon, met een klein uitstapje naar Hyperion (CDA 67683, 2 cd’s).

Uit die reeks is dit deel 7 met de kostelijke Aquarellen als hoogtepunt. Wie meer van deze pianowerken wil leren kennen moet zeker ook de cyclus Aus meinem Tagebuch op. 82 (Thorofon CTH 2319) en de Silhouetten op. 53 (Thorofon CTH 2314) leren kennen. Grappig dat hij de meeste pianocomposities nog voorziet van de toevoeging ‘für Klavier zweihändig’. Dat spreekt toch eigenlijk vanzelf?