RHEINBERGER: ARME HEINRICH, DER

Rheinberger: Der arme Heinrich, Komisches Singspiel für Kinder in Versen (ged.). Kinderkoor van de Staatsopera Stuttgart en Württembers staatsorkest o.l.v. Johannes Knecht. Carus CD 50037-88 (42’19”). 2008

Voor dit in het middelhoogduits geschreven verhalende gedicht in 12 verzen van Hartmann von Aue moeten we teruggaan tot de jaren 1190. De inhoud daarvan is op Wikipedia te vinden. Het verhaal van het weeskind Heinrich heeft treurige kanten. Hij wordt verwaarloosd door zijn stiefmoeder, gearresteerd door de plaatselijke politieman wegen vermeende moord op de kat van de buurman. Maar dan blijkt hij een neef van een gravin te zijn en daarna blijkt eind goed, al goed.

Omdat het huwelijk van Joseph Rheinberger kinderloos bleef, compenseerde de componist zijn kinderwens met een aantal composities voor kinderen. Het mooiste daarvan zijn de met eenvoudige middelen te realiseren Singspiele ‘Der arme Heinrich’ en ‘Das Zauberwort’. Uit deze werken blijkt hoe goed de componist zich wist te verplaatsen in de kinderziel. Het genre brengt Rheinberger in de buurt van Lortzing.

De titel van de deeltjes op deze cd met een selectie uit de opera in twee aktes luiden achtereenvolgens: Ouverture (piano vierhandig’), ‘Heil dem Grafen, unserm Herrn’ (eerste akte), ‘War einmal ein Mäuslein’. ‘Laß mich ziehen, laß mich scheiden’, ‘Bin ein Junge nett und fein’, ‘Denkt, Herr Lehrer was passier’, ‘Herr Lehrer! Was gibt’s, erklär’er’, ‘Pfiffig! Laßt euch etwas sagen’, ‘Heil dem Grafen, unserm Herrn (tweede akte), ‘In aller Welt und Welten’, ‘Nun töne der Jubel’ en ‘Ouverture’ (voor orkest).

Het kinderkoor van de Opera Stuttgart zorgt voor een kostelijke interpretatie die aanlokkelijk moet zijn voor kinderen van alle leeftijden, zelfs als ze geen Duits verstaan.

Zelf werd ik terloops herinnerd aan Vestdijks: De arme Heinrich uit 1958 als deel van de Victor Slingeland dirigententrilogie.