CD Recensies

REGER: KAMERMUZIEK VOOR STRIJKERS

Reger: Vioolsonates nr. 1 in d op. 42/1, 2 in A op. 42/2, 3 in D op. 91/2, in G op. 91/6; Duo’s nr.1 in e op. 131b/1 en 2 in A op. 131b/2, in g op. 131b/3; Strijktrio’s in b op. 7, Suites in g op. 131d/1, in D op. 131d/2, e op. 131d/3, in G op. 131c/1; Aria op.103a/3, Caprice op. 79e/1; Kleine Romanze op. 79e/2; Albumblatt in Es WoO. II/13; Cellosonate in a op. 116; Klengel: ‘Andante’ en ‘Gavotte’ uit Kleine suite voor 3 celli op. 59; Scherzo in d op. 6; ‘Herzenstausch’, ‘Wenn die Linde blüht’ .Maria Wiegenlied’ uit Kleine Stücke nach eigenen Liedern op. 103c; ‘Hymnus’ voor 12 celli op. 57. Erich Höbarth (v), Tatjana Masurenko (va) en Peter Bruns (vc) met studenten van de Felix Mendelssohn Bartholdy Muziek- en Theater hogeschool Leipzig. Querstand VKJK 1617 (3 cd’s, 3u.04’12”). 2015

 

Op 11 mei 2016 had de honderste sterfdag van Max Reger herdacht kunnen worden. Met zijn omvangrijke oeuvre had hij de pech in een overgangstijd te leven en de nadagen van de romantiek plus het begin van verandering beleefde. Zijn combinatie van expressiviteit en vernieuwing leidde niet tot opmerkelijke resultaten, vandaar dat hij als een wat marginale figuur eindigde en er decennialang nauwelijks van een renaissance sprake was.

Naast orgelwerken speelde kamermuziek een grote rol in het werk van Reger; het zal wel geen toeval zijn dat zijn klarinetkwintet op. 146 zijn laatste werk is. Maar het is nuttig om aan de hand van een (laaggeprijsd) album al dit de mogelijkheid te hebben om te ontdekken, dat Reger best een oorspronkelijke, eigen stem had. Er bevinden zich best onbekende rariteiten onder. Een aanvulling van het programma bestaat uit werken van Regers vriend, collega en interpreet Julius Klengel. 

In de afgelopen jaren hebben de Leipzigse  docenten Höbarth, Masurenko en Bruns zich met hun 25 studenten intensief met de kamermuziek voor strijkers beziggehouden en het klinkend resultaat vastgelegd. Nuttig werk, want het gaat om composities die nauwelijks op het concertprogramma staan, maar die zo toegankelijk zijn gemaakt in goede uitvoerings- en opnamekwaliteit.