Rodrigo: Pastorcito santo; Colilas de Belén; La espera (bew); Uit Con Antonio Machado, ‘Preludio’, ‘Mi corazón te aguarda’, ‘Tu voz y tu mano’, ‘Los suefios’, ‘Cantaban los niños’, ‘Recuerdas?’, ‘Fiesta en el prado’, (bew); Canción del Grumete (bew;; Una palomita blanca (bew); Folias carias; Pavane real, Romance de Durandarte; Coplas del pastor anamorado; Serranilla (bew); Aranjuez, ma pensée; Canciones españolas nr. 1-3; uit Canciones sefardies ‘Respóndemos’ en ‘Una pastora yo ami’ (bew); uit Madrigales amatorias ‘Vos me matásteis’, ‘De los álamos vengo madre’ (bew). José Ferrero (t) en Marco Socias (git). Naxos 8.573548 (66’53”). 2015
Nadat de populariteit van de gitaarconcerten wat voorbij was, raakte Joaquin Rodrigo wat in de vergetelheid. Misschien is hij ook wel wat tekort gedaan doordat weinig aandacht werd besteed aan zijn kamermuziek, solowerken en vocale werken, al zijn er in dit laatste segment wel bijdragen van Plácido Domingo (EMI 556175-2) en Bernarda Fink (Hyperion CDA 67186).
Om verder in die leemte voorzien is er onder de titel Serranilla een ruim een uur lang programma samengesteld uit deels door gitarist Socias bewerkte liederen (waaraan Rodrigo’s dochter haar goedkeuring gaf) dat in een periode van wel zestig jaar uit de pen van de componist vloeide. Daaronder bevindt zich een aantal nuttige cd premières.
De verscheidenheid is redelijk groot gelukkig. Dat gaat van typische volksmelodieën via kerstliedjes tot de intieme, lyrische uitingen van de Machado toonzettingen.
Samen zorgen beide vertolkers als landslieden van de componist die karakter en sfeer heel goed aanvoelen voor heel geslaagde interpretaties. Fijn dat er nu zo’n breed overzicht is.