Rachmaninov: Preghiera naar Pianoconcert nr.2; Pianotrio’s nr. 1 in g en 2 in d op. 7 Trios élégiaques. Gidon Kremer (v), Daniil Trifonov en Gieter Dirvanauskaité. DG 479.6979 (67’07”). 2015
Interessant is dat het programma wordt geopend met 5’24” durende Preghiera, een bewerking voor viool en piano van het adagio sostenuto uit het tweede pianoconcert door Fritz Kreisler.
Dat de schaduw van Tchaikovsky duidelijk over beide pianotrio’s valt, is hier al vaker opgemerkt. Zelfs hele frasen van het korte, eerste trio maken dit duidelijk en ook Rachmaninov had moeite om de krachtige, virtuoze pianotoon in evenwicht te houden met de zwakker klinkende strijkers. Maar verder is dat lange eendelige werk best een succes.
Na Tchaikovsky’s dood in 1894 schreef Rachmaninov zijn tweede trio ‘ter herinnering aan een grote kunstenaar’. Het variatiedeel is gebaseerd op een thema uit het orkestwerk De rots.
Niet alleen in naam, maar ook in werkelijkheid hebben beide werken een melancholiek lyrisch-elegisch karakter. Dat zal nog duidelijker naar voren zijn gekomen als de aanvankelijke bedoeling van de componist in stand was gehouden, namelijk om het beginthema op harmonium te spelen.
Voor deze opname vormden oude rot Gidon Kremer en zijn goede vertrouwelinge Giedré Dirvanauskaité een tijdelijk pakt met het intussen gevestigde grote pianotalent van Daniil Trifanov. Samen zorgt dit drietal voor heel rake en gevoelige verklankingen met een plooibaar en verbeeldingsvol karakter die meteen een plek aan de top verdienen, onmiddellijk naast Ashkenazy/Visontay/Lidström (Decca 478.5346).