Rossi, S.: The songs of Solomon, Psalm 8; Sonates op 12 III/ 1 ‘detta la moderna’, IV/7 ’sopra l’aria d’un balletto’, IV/2, Gagliarda quinta detta Amor’ III/12, ‘Sonata ‘sopra l’aria di Tordiglione’ IV/6, Sinfonia’s IV/2, IV/10, III/9, sonata ‘Sopra un aria Francese’ IV/5. ‘Sonata sopra l’aria di Ruggiero; III/4, ‘Sonata ‘in dialogo detta la viena’ III/12, Sinfonia II/17 uit Varie sonate, sinfonia, gagliarde. Instrumentaal Ensemble Muscadin c.q. Vocaal ensemble Profeti della quinta. Pan Classics PC 10214 en 10343 (58’35”). 2011
Salamone Rossi was een van de componerende Rossi’s. Je had ook Lauro, Luigi en Michelangelo. Maar Salomone 1570-1630 was mogelijk de productiefste en veelzijdigste.
Hij schreef zijn 21-delige Hashrim Asher Lishlomo in 1623 voor koor a cappella, in dit geval door het bescheiden gehouden Profeti della quinta. Hier wordt het vergezeld door een stel instrumentale werken met het Ensemble Muscadin rond barok specialist, violiste Leila Schayegh. Andere leden zijn Corina Marti (blokfl), Josué Mélendez Peláez (cornet), Tore Ekedorp (vdg), Michal Gondko (chitarrone) en Alena Hönigová (orgelpositief).
Dat zorgt voor een mooi contrast van het in oude, gedateerde polyfone stijl geschreven koorwerk met de gedurfder innovatieve instrumentale stijl. Tot op zekere hoogte kan deze Rossi doorgaan voor een van de grondleggers van de triosonate. Beide stijlen kwamen aan bod tijdens de Joodse eredienst die volgens conservatieve principes werd gehouden. Waarschijnlijk daarom koos de componist deze oplossing om geen conflict te veroorzaken.
De instrumentale muziek van deze Rossi bestaat voornamelijk uit miniaturen (preludes, dansen, tussenspelen voor gebruik in combinatie met vocale werken.
Voor de vertolkingen past veel waardering. Er wordt levendig gezongen en de instrumentale gedeelten klinken niet alleen kleurig en vitaal, maar ook veerkrachtig en blij dankzij een lichte toets. Probeer de Sinfonia decima (bandje 11) maar. Dat aan deze vertolkingen soms ook een de blokfluit vervangende cornet te pas komt, verhoogt de kleurenrijkdom.
Het getuigt wel van lef om aan Lemi ehpóts (trouwode) begeleiding toe te voegen, want dat was in de synagoge niet toegestaan, maar mag best in de concertzaal, zeker omdat het geen gebed is. Het is alles om van te smullen.
Er bestaat een opname van Solomos songs door het Daedalus Ensemble o.l.v. Roberto Festa (Accent ACC 961190), maar de nieuwe is mooier.