Rameau: ‘Les cyclopes’ uit Livre de pièces de clavecin 2 (bew); Nouvelles suites in g en a (bew); ‘Le rappel des oiseaux’ uit Nouvelles suites (bew); Les soupirs. Viviane Chassot. Genuin GEN 11216 (67’12”). 2011
Hoewel Rameau eigenlijk organist was, liet hij geen muziek na voor dat instrument na. Of hij dat wel zou hebben gedaan voor een toen in de huidige vorm nog onbekend accordeon, zullen we nooit weten.
Zijn klaviermuziek bestaat uit drie banden voor solo klavecimbel, enkele stukken voor klavecimbel begeleid door viool (of fluit) en altviool, enkele andere solostukken en een handvol arrangementen van de muziek voor het operaballet Les Indes galantes. Veel van die muziek valt op door de rijke combinatie van timbres, de virtuoze effecten en de vernieuwende harmonieën.
Op zoek naar nieuw dankbaar materiaal voor haar accordeon kwam de Zwitserse accordeoniste Viviane Chassot bij Rameau terecht. Natuurlijk kan diens beeldend expressie ‘programmamuziek’ heel mooi klinken op het klavecimbel waarvoor deze is bedoeld.
Maar o, luister hoe de kippen veel echter en kleuriger gaan kakelen in ‘La poule’, hoeveel geheimzinniger ‘L egyptienne’ ineens wordt, hoeveel exotischer de ‘Sauvages’ en de ‘Triolets’ aan weemoed winnen.
Chassot realiseert dat alles met vernuft, goede smaak en dartel genoegen. Vergeleken hiermee lijken klavecimbelopnamen van Pinnock (Avie AV 2056), Yates (Chandos CHAN 0659), en Rousset (Decca 475.493-2) haast wat te verbleken.