Rachmaninov: Zeldzame pianobewerkingen. ‘Het is mooi hier’ op. 21/7; ‘Oh nee, ik smeek je ga niet weg’ op. 4/1; ‘In de stilte van de geheimzinnige nacht’ op. 4/3’; ‘Deze zomernachten’ op. 14/5; ’Ze is zo mooi als de middag’ op. 14/9; ’Lentevloed’ op. 14/11; ’Ik ben geen profeet’ op. 21/11; ‘Het is tijd’ op. 14/12; ‘Kind, je bent zo mooi als een bloem’ op. 8/2; ‘Seringen’ op. 21/8; Verdriet in de lente’ op. 21/12; ‘Fragment van A. de Musset’ op. 21/6; ‘Droevig in de nacht’ op. 26/12; ‘Hij heeft alles van mijn weggenomen’ op. 26/2; ‘Alle dingen gaan voorbij’ op. 26/15; ‘Mijn lief, laten we ontsnappen’ op. 26/5; ‘Ik wacht op jou’ op. 14/1; ‘Geloof me niet, vriend’ op. 14/7; ‘Madeliefjes’ op. 38/3; ‘Oh, zing niet voor mij’ op. 4/4; ‘Ik ben van het verdriet gaan houden’ op. 8/4; ‘Intermezzo’ uit Aleko; Pianosuite in d. Julia Severus. Naxos 8.573468 (73’26”).
Denkend aan liedtranscripties springt meteen de naam Liszt in gedachten. Maar Rachmaninov kon er ook wat van. Aan zijn bekwaamheid op dit gebied hoeft geen moment te worden getwijfeld, want feitelijk dacht hij altijd heel sterk vanuit zijn eigen instrument.
Een groot aantal van die liederen nu met de daarin instrumentaal verwerkte zangpartij te horen, moet vooral voor muziekliefhebbers die een hekel hebben aan zang een uitkomst zijn.
Na in 2007 met Alina Luschtschinskaja (als Aurora duo) transcripties van Rachmaninov voor piano vier handen van Tschaikovsky’s balletmuziek te hebben gemaakt (Naxos 8.570418) en in 2009 de volledige pianowerken van Bizet te hebben opgenomen (Naxos 8.570831/2), wijdt de Duitse pianiste Julia Severus, die ook in Moskou studeerde zich aan solo piano arrangementen die Rachmaninov van een aantal eigen liederen maakte.
Julia Severus is een onderzoekende en ondernemende pianiste die liefst naar onbekend repertoire zoekt, daarbij nog wat cd premières ontdekt en die deze stukjes beeldend en goed verzorgd uitvoert. Interessanter wordt het nog met het tussenspel uit de opera Aleko en vooral met de niet zo bekende Pianosuite in d uit 1891, waarin de pianiste het goed kan opnemen tegen Denis Matsuev (Sony 88697-15591-2), Engguerrand-Friedrich Lühl (Polymnie POL 151.375) en Artur Pizarro (Odradek ODRCD 317) opnemen.
Men zou hierna ook eens haar opname van vroege pianowerken van Franck (Naxos 8.572901) kunnen proberen.