CD Recensies

ROSSINI: ARIA'S, OLGA PERETYATKO

Rossini: ‘Partir, o ciel! Desio…Che miro! ah! qual sorpresa. Grazie vi rendo, o Dèl!’, All’ombra amena’ uit Il viaggio a Reims; ‘Ami affine… Tace la tromba altera’ uit Matilde di Shabran; ‘Di mia vita infelicce…No, che il morir’ uit Tancredi; ‘Bel raggio lunsingher’ uit Semiramide; ‘Una voce poco fa’ (sopraanversie in F) uit Il barbiere di Seviglia; ‘I vostri cenci vi mando…. Squallida veste e bruna… L’infelice, che opprime aventura’ uit Il Turco in Italia.  Met het Orkest van het operatheater Bologna o.l.v. Alberto Zedda. Sony 88750-5741-2 (70’18”). 2015

 

Onlangs is hier de nodige aandacht besteed aan de van oorsprong Russische sopraan Olga Peretyatko. Daarbij ging het om haar aandeel in de volledige dvd opname van Rossini’s Matilde di Shabran en haar recitals La bellezza del canto, Arabesque en Russian Light. Maar dan blijkt er ook nog deze uitgave te zijn.

Als regelmatige gastzangeres bij het Rossini Festival in Pesaro is ze vertrouwd met dit genre en dit repertoire dat weliswaar meestal eerder het domein is van leggiero sopranen. Het is daarom misschien goed om eraan te herinneren dat Peretyatko ooit als mezzo begon, maar niettemin een stevige hoge Es in haar bereik heeft.

In dit recital is opnieuw duidelijk dat ze goed in de verlangde stijl weet te opereren. Ze zocht ook niet louter de bekende hits uit de vijf opera’s die worden aangesneden uit. OPnieuw is knap wat ze laat horen. Meteen in de beide taferelen uit Il viaggio a Reims - de cavatine met veel fioraturen van gravin de Folleville die het verlies van haar kleren bij een postkoets ongeluk betreurt en als haar spullen gered blijken te zijn uit ze haar vreugde met een mitrailleurvuur van roulades en hoge C’s. Daarna ontpopt ze zich haast improviserend tot de dichter Corinna met harpbegeleiding. 

De finale uit de eerder op dvd volledig gezongen Matilde di Shabran is een charmante liefdesaria met enorme stemsprongen van een hoge B de diepte in. Dramatischer gaat het toe in de wanhopige gevangenisscène van Amenaide uit Tancredi met prachtige zachte passages. Schaalvergroting volgt dan weer in de heel vrouwelijke scène uit de tweede acte van Il Turco in Italia.

Men kan zich afvragen waarom Peryatko ‘Una voce poco fa’ uit De barbier tot F transponeerde, terwijl ze waarschijnlijk best het origineel had kunnen volgen. Maar zeker is zeker. Vol verlangen klinkt ‘Bel raggio’ uit Semiramide tot besluit..

Dat ze in Rossiniaan Alberto Zedda een ideale begeleider vond was te verwachten. De vaak lange taferelen kennen geen inzinking.