CD Recensies

REIMANN: LIEDBEWERKINGEN VAN MENDELSSOHN, BRAHMS, SCHUMANN

Reimann/Mendelssohn: Oder soll es Tod bedeuten? Brahms/Reimann: Ophelia-Lieder WoO. 22 nr. 1-5 (bew.); Reimann: Adagio zum Gedenken an Robert Schumann; Schumann/Reimann: Gesänge op. 107 nr. 1-6 (bew.). Christiane Oelze met het Leipzigs strijkkwartet. MDG MDG 307-1921-2 (47’47”). 2015

 

Aribert Reimann kenden we lang voornamelijk als pianist/begeleider van zangers als Fischer-Dieskau op DG en Orfeo, daarna als componist van werken als Lear, Melusine, Das Schloß, kamermuziekwerken en solowerken. Maar hij heeft met name ook een vrij omvangrijk liederenrepertoire op zijn naam. Misschien niet zo verwonderlijk vanuit zijn rol als zangleraar.

Hier komen we hem echter tegen als knappe bewerker van juist onbekendere liederen van Mendelssohn, Brahms en Schumann die hij voor begeleiding met strijkkwartet zette. Dat leidt tot bijzondere, heel mooie resultaten.

In 1996 koos hij de acht Heineliederen Oder soll es Tod bedeuten? van Mendelssohn die samen - beginnend met jeugdige onschuld en eindigend in eenzaamheid en met doodsverlangen een levensreis vormen. De toevoegde kleuren en tussenspelen doen aan als een weldaad.

Op een vergelijkbare manier winnen de vijf Ophelia liederen die Brahms uit de vierde acte van Shakespeares Hamlet lichtte aan dieptewerking en de zes Gesänge van Schumann een wisselend karakter. Het Adagio dat hij schreef om tot slot de wankelende geestgesteldheid van de oudere Schumann te schilderen heeft met zijn pizzicati en dissonante effecten iets haast pijnlijk ontroerends.

Zowel Christiane Oelze met haar heldere, fraaie en expressieve lyrische stem als de Leipzigse strijkkers doen hoorbaar hun uiterste best om dit bijzondere programma indringend karakter en inhoud te verlenen. Een staaltje van soms wat fragiel knap hercomponeren en verklanken.

Juliane Banse en het Cherubini kwartet maakten ook een onbekende opname van de Ophelia-Lieder en de Gesänge op. 107 (Tudor 7063); Christine Schäfer en het Petersen kwartet maakten zelfs een opname met 16 liederen uit Oder soll es Tod bedeuten?, samen met de bewerking van Schumanns 6 Gesänge (Capriccio 71090).