Ristori: Cantates ‘Lavinia a Turno’, ‘Didone abbandonata’, ‘Nice a Tirsi’; Hoboconcert in Es. María Savastano (s), Jon Olaberra (h) met het Ensemble Diderot o.l.v. Johannes Pramsohler. Audax ADX 13711 (68’12”). 2016
Aan de achttiende eeuwse Italiaanse componist Giovanni Alberto Ristori (1692-1753) was in deze rubriek al aandacht geschonken, maar er is alle aanleiding om op hem terug te komen. De beide cantates stammen uit de tijd dat Ristori aan het hof in Dresden werkzaam was als uitvoerend musicus en muziekleraar was van de kroonprins en diens vrouw Maria Antonia die niet alleen de teksten schreef voor de hier opgenomen cantates, maar die deze waarschijnlijk ook zong. In Duitsland zal Ristori vast wel iets van zijn tijdgenoot Bach hebben gehoord. In ieder geval gebruikt hij net als Bach in zijn cantates een hobo als tweede solostem.
De uit Argentinië komende, maar in Z. Europa werkzame sopraan Maria Savastano beschikt over een heel wendbare, heldere stem met een zilveren randje waarmee ze heel mooi de soli in de cantates vertolkt; hooguit had ze in op de beschouwelijker momenten had ze iets milder mogen klinken.
Hoboïst Jon Olaberria beschikt over een zonnige, fraaie toon zowel als begeleider, als wanneer hij assertiever mag zijn in het hoboconcert. De begeleidingen van het met Johannes Pramsohler (v), Roldán Bernabé (v), Gulrim Choi (vc) en Philippe Grisvard (kl) klein bezette Ensemble Diderot uit Parijs zijn authentiek, gaaf en munten uit door levendigheid.