Raff: Ode aux printemps op. 76; Pianoconcert in c op. 185; Caprice op thema’s uit König Alfred op. 65/2. Tra Nguyen met het Praagse omroeporkest o.l.v. Kerry Stratton. Grand Piano GP 771 (67’06”). 2017
De Duitse componist Joseph Joachim Raff (1822-1882) was autodidact. Mendelssohn zorgde dat zijn eerste pianocomposities werden uitgegeven. Na ook hulp van Liszt te hebben ontvangen, vond hij aanvulling van de tekorten in zijn muzikale opleiding in Stuttgart, waar Von Bü;ow zijn Konzertstück voor piano en orkest uitvoerde. Daarna volgde hij Liszt naar Weimar en werd medewerker aan het Neue Zeitschrift für Musik, het blad van de Neu Deutsche richting.
Tijdens zijn leven werden de opera’s König Alfred en Dame Kobold uitgevoerd. Zijn pianocomposities trokken een tijdlang de aandacht. De lichte toets en de gemakkelijke welluidendheid verklaren niet alleen zijn tijdelijke grote succes, maar ook zijn vrijwel volkomen vergetelheid na zijn dood.
Om aan te tonen dat Raff misschien ten onrechte uit de aandacht van her muziekminnende publiek is verdwenen, zijn mensen nodig die zich voor hem inzetten. Zo iemand in de Vietnamese pianiste Tra Nguyen, die eerder opnamen maakte van zijn Suite voor piano en orkest in Es op. 200 (Sterling CDS 1085-2), Die Tageszeiten (Sterling CDS 1089-2), Grande sonate op. 14 en Pianostukken op. 135a (Grand Piano GP 654), Album lyrique op. 17, Églogues op. 15 e.a. (Grand Piano GPS 634).
Nu is het de beurt aan de Ode aux printemps voor piano en orkest, zijn merkwaardig genoeg enige Pianoconcert (wanneer we ervan uitgaan, dat zijn werkcatalogus tot op. 216 gaat, waaraan nog 56 W.O. zijn toegevoegd) en het solo Capriccio.
Daarvoor brengt de pianiste niet alleen de nodige virtuositeit mee, maar ook een aangeboren gevoel voor expressie en karakter zodat de muziek sprankelt en dankzij een goede frasering samenhang vertoont. Subtiliteit enerzijds en passie anderzijds verlenen deze drie werken een stimulerend karakter. Precies wat Raff nodig heeft.