Rheinberger: Pianoconcert in As op. 94; Scholz: Pianoconcert in Bes op. 57; Capriccio op 35. Simon Callaghan met het BBC Schots symfonie orkest o.l.v. Ben Gernon. Hyperion CDA 68225 (71’16”).
Naarmate de serie ‘Het romantische pianoconcert’ van Hyperion groeit - en dit is aflevering nummer 76. Of men de honderd wil vol maken? - moet dieper worden gezocht in de krochten van dit genre.
Ditmaal viel de aandacht op de uit Liechtenstein afkomstige Beierse muziektheoreticus, componist en muziekpedagoog Joseph Rheinberger (1839-1901) werd vooral bekend met zijn orgelwerken en op dat van zijn Duitse landgenoot Bernhard Scholz (1835-1916) die zijn werkzame leven begon in de drukkerij/uitgerij van zijn vader, maar zich na pianolessen bij Ernst Pauer en zangles in Milaan docent en componist werd. Zijn oeuvre is vrij breed met wel acht opera’s, twee symfonieën, 2 strijkkwartetten., 2 pianotrio’s en 3 vioolsonates plus inderdaad één Pianoconcert uit 1883 en het daarvoor geschreven Capriccio.
Goed geschreven werken in de beste laatromantische traditie die voor een verrijking van het menu zorgen, maar die begrijpelijk zijn vergeten en hier vooral en alleen tot leven komen omdat de overigens ook minder bekende uitvoerenden goede vaklui zijn die duidelijk in deze muziek geloven.
Interessanter van Rheinberg zijn echter het Orgelconcert nr. 1 op. 137 met Michael Murray (Telarc CD 80136), orgelsonates en trio’s met Wolfgang Rübsam (Naxos 8.554549) en Stukken voor viool en orgel met Line Most en Marie Ziener (Naxos 8.557383).