Ries: Pianoconcert nr. 4 in c op. 115 en 5 in D op. 120 ‘Concerto pastoral’; Introduction et rondeau brillant WoO. 54. Christopher Hinterhuber met het Bournemouth symfonie orkest o.l.v. Uwe Grodd. Naxos 8.572088 (71’26”). 2008
Tussen 1812 en 1833 schreef Ferdinand Ries (1784-1838), leerling, vriend en biograaf van Beethoven, negen Pianoconcerten waarvan het eerste blijkbaar verloren is gegaan. In de vorm van concertante muziek voor piano en orkest goot hij ook een Concertino WoO. 88 de Grand Variations over Rule Briitania, Zweedse nationale melodieën met variaties en een aantal Introductions met dansen als rondeau en polonaise. Genoeg voor de liefhebber om zich aan te laven. Van 1813-1824 verbleef hij in Engeland, vandaar dat sommige werken daar ontstonden.
Zijn deze concerten de moeite waard? Dat hangt er van af. Voor wie krachtig spiritueel voedsel en intellectuele stimulansen verwacht niet, maar wie virtuositeit en speelplezier verlangt zeker wel. We kunnen Hummel als voorbeeld noemen en horen ook iets van Chopin en Mendelssohn. De lange cadens in het vierde concert is mogelijk wat teveel van het goede, maar Christopher Hinterhuber en Uwe Grodd doen hun best om van deze werken geslaagde vertolkingen te geven en dat is hen goed gelukt.
Hinterhuber en Grodd namen ook de concerten nr. 6 op. 123 en 8 op 151 (Naxos 8.557638) en 9 op. 132 op (Naxos 8.570440); Piers Lane ontfermde zich over nr. 8 op. 151 en nr. 9 177 (Hyperion CDA 68217) voor wie meer van Ries wenst.