Ries: Der Sieg des Glaubens op. 157. Christiana Libor (s), Wieke Lehmkuhl (a), Markus Schäfer (t), Markus Flaig (bs) met de Rheinische Kantorei en Das kleine Konzert o.l.v. Hermann Max. CPO 777.738-2 (75’11”). 2013
Het is goed dat althans op cd Ferdinand Ries meer en meer uit de schaduw van Beethoven, met wie hij was bevriend en over wie hij als een soort secretaris een biografie schreef, tevoorschijn komt. Materiaal genoeg, met o.m. acht symfonieën en zesentwintig strijkkwartetten die zeker niet zonder kwaliteiten zijn.
Maar hier is het de beurt aan het oratorium Der Sieg des Glaubens op tekst van Johann Baptist Rousseau als een eerbetoon aan de ‘zachtmoedige gelovige’ dat in 1827 zijn premiere had en daarna snel werd vergeten. De compositie ontstond in opdracht van het Niederrheinische Musikfest in Aken.
’Ware jubel heerst overal’ prevelde de componist na de eerste succesvolle uitvoering door vier solisten, koor en orkest. Of er nadien veel uitvoeringen van dit werk over de kracht van het geloof en de mildheid van God zijn geweest, is onwaarschijnlijk.
Begin eenentwintigste eeuw is dat er niet beter op geworden. Toch is het om een tijdbeeld van zowat twee eeuwen geleden van een minor composer te krijgen wel goed dat er nu een goede, met verve gerealiseerde, maar toch wat provinciale verklanking van bestaat.