ROOST, VAN DER: COLORI DELLA GIOIA, I

Van der Roost: I colori della gioia. ‘Carmen amoris’; ‘Contemplations’; ’ Of moon and sun’; ‘Il Bucaneve’; ‘I shall love but thee’; ‘Deux Poèmes’; ‘I colori della di gioia’. Sarah van Mol (s), Kai-Touven Seeger (b), Evi Roelants (s), Anneke Luyten (s), Alexandre Lelek (vc), Ivan Goossens (t), Koenraad Stercke (p), Vlaams omroepkoor, kinderkoor van het Vlaams operaballet Brussels filharmonisch orkest o.v. diverse dirigenten, Casco philharmonie o.l.v. Jan van der Roost. Aliud ACD BD 106-2 (78’22”). 2018

De veelzijdige, productieve Belgische componist Jan van der Roost (1956) heeft o.m. een symfonie, concerten voor gitaar en orkest ‘Concerto de homenaje’, klarinet, trompet en het voor 2 klarinetten, werken voor harmonie orkest, brassband en koorweken (ook 2 oratoria) op zijn naam. Op Wikipedia is onder zijn naam een lange lijst met zijn weken in alfabetische volgorde te vinden. Van een aantal daarvan zijn opnamen beschikbaar. Ook in kringen van Nederlandse fanfares en harmonie orkesten staat hij regelmatig op het programma.

Voor deze nieuwe uitgave is een groot blik met uitvoerenden uitgeschud  die zich alle voor een bont programma aan koorwerken inzetten. Als geheel geeft het programma een goed idee van Van der Roosts grote vocale en instrumentale expertise. Het gaat om duidelijk twintigste eeuwse muziek waar moderne technieken aan te pas komen maar ook om oudere tradities als deze maar voldoen om er expressieve en communicatieve muziek van te maken. Wie nog nooit muziek van deze componist heeft gehoord, zal hier plezier aan beleven en mogelijk meer van hem willen horen.