CD Recensies

ROSENMÜLLER: LAUDATE DOMINUM

Rosenmüller: Laudate Dominum. Monika Mauch (s), Viola Blache (s), David Erler (altus), Tobias Hunger (t), Florian Sievers (t) en Felix Schwandtke (bs) met Ensemble 1684 o.l.v. Gregor Meyer. CPO 555.187-2 (67’14”). 2017

 

De in Olsnitz geboren Johann Rosemüller (1619-1684), die in Leipzig theologie en muziek studeerde, moet een avontuurlijk leven hebben gehad. Hij werd in 1642 assistent leraar aan de Thomasschule in Leipzig en was muzikaal in de jaren 1650 muzikaal leider van verschillende kerken daar als opvolger van de foor slechte gezondheid geplaagde Tobias Michael die met Schütz veel invloed had op zijn stilistische ontwikkeling.

Maar in 1655 eindigde zijn veelbelovende loopbaan abrupt toen hij betrokken was in een homoseksueel schandaal met een stel van zijn leerlingen. Hij vluchtte via Hamburg naar Venetië war hij als componist en trompettist aan de San Marco diende, Zijn laatste jaren bracht hij door als kapelmeester aan het hof van hertog Anton-Ulrich van Brunswick-Wolfenbüttel. 

Merkbaar is de Italiaanse invloed (Gabrieli) in een werk als ‘Nun gibest  du, Gott, einen gnadigen Regen’ bij de koperblazers, In de Sonate XII voor vijf strijkinstrumenten en b.c. blijkt die invloed minder duidelijk.

Maar he belangrijkste werk in het ‘Psalmkonzert’ Laudate Dominum omnes gentes als fusie van Italiaanse en Duitse stijl, een barok meesterwerk.

Gelukkig krijgen deze werken van het homogene solistenteam al alle instrumentalisten meteen een heel behoorlijke uitvoering. Veel concurrentie is er niet.