CD Recensies

RIHM: DRITTE MUSIK; LICHTZWANG; GEDICHT DES MALERS

Rihm: Dritte Musik; Lichtzwang (in memoriam Paul Celan); Gedicht des Malers. Tianwa Yang (v) met de Duitse Staatsfilharmonie Rheinland-Pfalz o.l.v. Christoph-Mathias Müller. Naxos 8.573812 (52’02”). 2016 

 

De viool schijnt door de hele loopbaan van Wolfgang Rihm heen een belangrijke rol te spelen. Lichtzwang is uit 1976, Dritte Musik uit 1993, Gedichte des Maler uit 2014 en dan is er bijvoorbeeld nog Doppelgesang voor viool, altviool en orkest uit 1984 en Coll Arco uit 2008. Deze uitgave heeft de ondertitel Music for violin and orchestra 1 meegekregen, dus we zijn benieuwd wat volgt. Als geheel blijkt uit deze werken een herkenbare stilistische ontwikkeling.

In Lichtzwang herdenkt Rihm de wat omstreden schrijver Paul Celan met rustige koraalachtige melodieën die worden doorsneden met felle uitbarstingen. 

Driite Musik is als een pianissimo dat in een crescendo tot een climax uitgroeit om daarna weer mooi in uiterste rust te eindigen. Het merkwaardigst is Gedicht des Malers dat is geïnspireerd door een imaginair portret van de violist/componist Eugène Ysaÿe waarin de solist als het ware de schilderskwast gebruikt waarmee in subtiele, nu eens snelle, dan weer trage bewegingen, streken gedurende 16’08” dat fantasieportret tot stand wordt gebracht.

De jonge Chinese violiste Tianwa Yang die in 2001 in Europa debuteerde nadat ze als 13-jarige al een opname had gemaakt van de 24 Capriccio’s van Paganini (Hugo Classical HRP 7225-2) blijkt precies de gevoelige en inlevende soliste in dit drietal werken en ze wordt sfeervol door de Rijnlanders begeleid.