CD Recensies

RØNSHOLDT: SONGS OF DOUBT

Rønsholdt: Songs of doubt ‘Prospect/retrospect. Roderik Povel (zang), Nathalie Forget (ondes Martenot) en Studium chorale o.l.v. Hans Leenders. Dacapo 8.226598 (56’32”). 2016

De ondes-Martenot uit 1928 kan gelden als een van de eerste synthesizers. Via een elektronenbuis worden geluidsgolven opgewekt die vervolgens door een musicus via een klavier kunnen worden  gespeeld en gemanipuleerd. Messiaen gebruikte het instrument in zijn Turangalila symfonie, de opera Saint-François d’Assise en zijn Trois petites liturgies de la présence divine, Koechlin in Vers le soleil (Accord 201232), Scelsi in Uaxuctum (Accord 200612) en Vodenitcharov in The birds of the Stymphalian lake (Gega New 360).

Tot de bespelers van het ook wel ‘elektronische zingende zaag’ genaamde instrument behoorde allereerst Jeanne Loriod, later gevolgd door Cynthia Miller, Christine Simonin, Evelyn Groynne. Nathalie Forget en Tristan Murail.  

De Deen Niels Rønsholdt (1978) schreef zijn Songs of doubt in 2015 voor koor, mannenstem en ondes martenot. Het gaat om een tiendelig werk met als ondertitels ’The night’, ‘You said’, ’The lake’, ‘All I care about’, ‘Forest of light’, ‘It’s only you’, ‘Waiting’, ‘Clouds’, ’The rain’ en ‘The wind’.

Hert gaat om een opdrachtwerk van het Studium chorale. Wat daaruit ontstond is een beschrijving van een leven vol wanorde dat dankzij de eenvoud van de muziek het werk met  zijn invloeden van soul, blues en pop heel toegankelijk maakt en niet al te diepzinnig maakt.

Roderik Povel zingt fraaie soli, Nathale Forget mengt het geheel met zoetelijke ondes Martenot klanken en  Studium chorale zet zijn beste beentje voor.