CD Recensies

ROTA: HARPCONCERT; FLUIT/HARPSONATE, FILMMUZIEK

Rota: Harpconcert; Sonate voor fluit en harp; Sarabande en Toccata; The godfather (ged., bew.); ‘Journey on the Nile’ uit Death on the Nile (bew.); La dolce vita (ged., bew.); ‘Liefdesthema’ uit Romeo en Julia (bew.); Ouverture The taming of the shrew (bew.), Anneleen Lenaerts (hr.) en Emmanuel Pahud (fl) met het Brussels filharmonisch orkest o.l.v. Adrien Perruchon. Warner 2955-1471-6 (63’58”). 2018

Dat de Italiaanse componist Nino Rota (1911 - 1979) een veelzijdig en interessant iemand was moet iedereen beamen. Het grootste deel van zijn leven bracht hij door als directeur van het Picininiconservatorium in Bari, waar hij onder andere even Riccardo Muti en Riccardo Chailly tot zijn leerlingen on rekenen. Als componist leidde hij een soort dubbelleven. Met ongeveer honderdvijftig partituren filmmuziek op zijn naam behoort hij met Enrico Moricone en John Williams tot de groten op dit gebied. Daaronder The godfather, Il gattopardo, La dolce vita, Romeo and Julia en Death on the Nile.

Maar daarnaast schreef hij symfonieén, concerten, balletmuziek, kamermuziek en koorwerken onder het motto: ‘dat is voor mij allemaal ongeveer hetzelfde. Het is mijn muziek, laat anderen maar naar verschillen zoeken’. Mooie melodiek en grote spontaniteit lijken belangrijk. Het idioom heeft steeds een laatromantische basis in zijn meest heel charmante werken.

Met een aardige keuze uit zijn filmmuziek die niets aan waarde verliest wanneer men niet precies weet waar het verhaal over gaat en zijn serieuzere, abstracte muziek, meest in mooie bewerkingen, laten Anneleen Lenaerts, Emmanuel Pahud en  het orkest onder Perruchon precies dat horen in een selectie vol kleurige muziek.

Van het Harpconcert en de Fluit/harpsonate bestaan weliswaar al enige opnamen, maar geen daarvan is beter dan deze.