CD Recensies

RACHMANINOV: CELLOSONATE, SEROVA

Rachmaninov: Cellosonate in g op. 19 (bew.); Shostakovitch: Cellosonate op. 147 (bew.). Anna Serova en Filippo Faes. Decca 481.2119 (71’16”). 2015

Onder de titel Nostalghija combineert de Russische altvioliste Anna Serova met haar Italiaanse partner Filippo Faes de twee beste Russische Cellosonates in een zetting voor altviool met elkaar en zorgt zo meteen voor een fijne koppeling. Door de transcriptie klinken de werken wat lichter. Meer dan Mørk en Thibaudet (Virgin 482.067-2) en Ma en Ax (Sony SK 46486) treft zij de Slavische geest van deze Russische muziek. Ze is met Faes heel partituurgetrouw en echt ‘in’ deze werken. Ze brengt ook mooi tot uitdrukking dat het langzame deel van de sonate van Rachmaninov tot zijn geïnspireerdste uitingen behoort.

Eigenlijk klinkt de vrij vroege en tamelijk romantische enige Cellosonate van Shostakovitch enigszins als de Cellosonate nr. 2 van Rachmaninov. De hoekdelen hebben hier de nodige vaart, maar ook het scherzo en het largo krijgen veel karakter.

Serova speelt op een mooi warm klinkende ‘La Stauffer’ Amati uit 1615. Te midden van de vele opnamen van dit tweetal werken maakt deze ook opnametechnisch een zeer goede indruk.