Rimsy-Korsakov: Kwintet voor piano, fluit, klarinet, fagot en hoorn in Bes; Strijkextet in A. Ivan Klansky (p) met het Praags blazerskwintet c.q. Josef Kluson (v) en Michal Kanka (vc) met het Kocian kwartet. Praga PRD 250.188 (61’18”). 2002
Wie aan een Sextet voor strijkers denkt, komt al gauw terecht bij het tweetal van Brahms, Souvenir de Florence van Tchaikovsky en Verklärte Nacht van Schönberg. Maar er zijn er natuurlijk heel wat meer. Bij even opzoeken komen Borodin, Cissell, Davidov, Gade, L. Glass, Glière, Holbrooke, d‘Indy, Koessler, Korngold, Lewandoewsky, Mozart, Reger, Rimsky-Korsakov, A. Rubinstein, Schulhoff en Wilm te voorschijn die ook hun bijdragen leverden.
Hier beperken we ons even tot Rimsky-Korsakov wiens Kwintet en Strijksextet allebei ontstonden in 1876. Het sextet werd door de 34-jarige geschreven als bijdrage aan een muziekcompetitie van de Muzieksociëteit in Sint Petersburg.
‘Een jeugdig, vermakelijk stuk boordevol vrolijkheid’, oordeelde een criticus. In duit geval wordt het, nog steeds met dat idee in gedachten, door de zes Tsjechen gespeeld.
Het Kwintet moet het vooral hebben van de inbreng der blazers. Het rondo begint weer erg vrolijk, verder is het gebruikte materiaal wat minder interessant. Veel betere uitvoeringen van beide stukken zullen niet gauw te vinden zijn.
In het Sextet verlenen de altviolist en cellist van het Prazák kwartet assistentie.