Reimann: L’invisible. Rachel Harnisch (s., Ursula, Marie, Ygraine), Annika Schlicht (ms., Marthe, Bellangère), Ronnita Miller (ms., dienerin), Seth Carico (b., de vader) en Stephen Bronk (b., grootvader, de oude, Aglovale) e.a. met het Orkest van de Duitse opera Berlijn o.l.v. Donald Runnicles. Oehms OC 973 (2 cd’s, 1u’14;02”). 2017
In zijn opera’s toont de Duitse componist Aribert Reimann (1936) een voorkoor voor het genre Literatuuropera want hij baseerde zijn bekendste werk, Lear op Shakespeare, Ein Traumspiel en Die Gespenstersonate op Strindberg, Das Schloß op Kafka en Bernarda Alba’s Haus op Garcia Lorca.
In L’invisible maakt hij gebruik van drie stukken - L’intruse, L’intérieur en La mort de Tintagiles - van Maeterlinck uit diens macabere Doodstrilogie met ‘de onzichtbare’ als motiverende bemiddelaar achter onze levens.
Nu zijn er opera’s - vooral als ze onbekend zijn - die zich goed en minder goed lenen om puur auditief te ondergaan. L’invisible behoort tot de tweede categorie en het is jammer dat het werk niet op dvd verscheen.
In L’intruse is het de blinde grootvader die de komt van een geestverschijning voelt terwijl zijn dochter in het kraambed sterft In L’intérieur zit een gelukkige familie rustig in de huiskamer, niet vermoedend dat buiten iemand staat die de dood van hun verdronken dochter komt melden en in La mort de Tintagiles gaat het om een despotische koningin die vanuit haar afzondering in een toren de moord op haar troonopvolger en kleinzoon beveelt. Niet zulke vrolijke kost met Hitchcock in de buurt.
Maar gelukkig valt ook via deze cd’s veel te genieten van het werk omdat de componist met beperkte middelen zoveel weet te suggereren. Hij doet dat bijvoorbeeld door middel van gekweld klinkende lyrische melodielijnen en mooie contrastwerking in de begeleiding. Knap hoe de zangers zich in verschillende rollen inleven in deze eigenlijk elegante muziek en zich uiten.
Ze leveren allen virtuoze bijdragen en Donald Runnicles weet het geheel goed betekenis te geven terwijl ze in het Frans moeten zingen.
Maar luister als het om Reimann gaat vooral ook naar Lear met Fischer-Dieskau en Julia Varady, gedirigeerd door Gerd Albrecht (DG 463.480-2). Ook als liedcomponist is hij de moeite met bijvoorbeeld Zyklus, Kumi ori en Die Pole sind in uns (Naxos 8.570199).