CD Recensies

RIES: CELLOSONATES E.A.

Ries: Introductie en Russische dans op. 113/1; Cellosonates in c WoO. 2 en in F op. 34; Trio voor fluit, cello en piano in Es op. 63; Airs russes variés op 72 nr. 1-3 (versie voor cello en piano). Martin Rummel (vc), Eric Lamb (fl) en Stefan Strossnig (p). Naxos 873.851 (69’54”). 2018

Dat Ferdinand Ries (1784 - 1834) meer was dan een leerling, kopiist en een van de eerste biografen van Beethoven, was zeker het muziekconserven genietende deel van de muziekliefhebbers al langer bekend. Stukje bij beetje worden zijn composities op cd ontsloten. Dit keer zijn wat cellocomposities aan de beurt.

De Cellosonate in c van de 15-jarige uit 1799 is zelfs een der eersten in zijn soort. Een typisch Sturm und Drang compositie dat nog iets van zijn puberteit, maar ook zijn talent verraadt. De Cellosonate in F begon zijn leven als Hoornsonste werd werd door de componist zelf omgezet naar cello.

Het Pianotrio met fluit en cello is uit 1815, maar schijnt ook zonder fluit te mogen worden uitgevoerd. Nog even eerder, in 812, ontstonden de virtuoze 3 Airs russes variès terwijl het bij Introduction et rondeau sur une danse russe om een in 1823 in Londen gepubliceerd werk gaat. Ries moet een voorliefde hebben gehad voor exotische Russische melodieën (of Beethovens vriend Rasoumovsky daar mee te maken had?).

De manier waarop cellist Martin Rummel, fluitist Eric Lamb en pianist Stefan Strossnig ons laten kennismaken met dit onbekende materiaal bevalt zeer.