CD Recensies

RIES: OCTET, SEXTET, TRIO

Ries: Sextet voor harp, piano, klarinet, fagot, hoorn en contrabas in g op. 142; Strijktrio in e WoO. 70/2; Octet voor piano, klarinet, hoorn, fagot, viool, altviool, cello en contrabas in As op. 128. Franz ensemble met Jonathan Wegloop (hrn) en Emily Hoile (hrp). MDG 903-2136-5 (70’10”). 2019

Net als zijn generatiegenoten Spohr en Hummel is Ferdinand Ries (1784 - 1838) in de muziekgeschiedenis enigszins tussen wal en schip geraakt: niet echt klassiek, maar evenmin romantisch. Ries was leerling geweest van Beethoven en had zich aanvankelijk op een internationale loopbaan gericht alvorens  hij zich als een bescheiden kapelmeester in een bescheiden Duitse

provinciestad te vestigen, in dit geval Frankfurt am Main..

Maar Ries was ook iemand die makkelijk muziek schreef en een omvangrijk oeuvre met bijvoorbeeld dertig Strijkkwartetten en evenveel Vioolsonates.

Op deze cd is een aardige keuze met werken in verschillende bezetting gemaakt.

Het opvallendst is het Sextet op. 142 dat ontstond in 1814, maar dat pas in 1823 werd uitgegeven. Opvallend vanwege de ongebruikelijke bezetting van harp, piano, klarinet, fagot, hoorn en contrabas. Merkwaardig omdat piano en harp elkaar meer in de weg lijken te zitten dan dat ze elkaar aanvullen. 

Maar het is goed te begrijpen dat deze muziek destijds zo populair was omdat de componist zich houdt aan klassieke modellen met bescheiden romantische invloeden zonder naar vernieuwing te streven.

Misschien alleen al daarom verdient Ries een welkom onthaal en de vertolkingen op deze uitgave maken dat op aangename, goedverzorgde wijze duidelijk.

Daarbij bestaat het Franz ensemble uit Maximilian Krme (kl), Rie Koyama (fag), Sarah Christian (v), Yuko Hara (va), Tristan Cornut (vc), Juliane Bruckmann (cb) en Kiveli Doerken (p) en zijn Jonathan Wegloop (hrn) en Emily Hoily (hrp) te gast.

Weliswaar bestonden bijvoorbeeld van het Sextet al eerdere opnamen van het Consortium classicum Koch 31001) en het Ensemble Concertant Frankfurt (CPO 999.622-2), maar de nieuwe doet daar beslist niet voor onder en klinkt beter.

Behalve deze is er ook nog een onbekende opname van het Octet met het Linos ensemble (VPO 999.937-2).