CD Recensies

RUEHR: STRIJKKWARTETTEN NR. 1-6

Ruehr: Strijkkwartetten nr. 1-6. Cypress kwartet, Borromeo kwartet en Stephen Salters (b). Avie AV 2379 (2 cd’s, 2u., 20’21’). 2018

De Amerikaanse, in landelijk Michigan opgegroeide Elena Ruehr  (1963) toonde als kind reeds een grote muzikaliteit. Dat werd vervolgens in goede banen geleid door Bolcom, Persichetti en Rands. Ze maakte ook kennis met twaalftonerij en minimalime, maar voelde zich daardoor niet aangetrokken, want ‘de melodie vormt de meest complexe en menselijkste van alle muzikale ervaringen’. Hier kunnen we kennismaken met zes van haar Strijkkwartetten; Intussen kwam in 2018 ook nr. 7 gereed.

Ruehrs passie voor de dans en exotische muziek is in al deze werken speurbaar en vaak kiest ze een voor buitenstaanders onbekend programma, zoals blijkt uit een gedetailleerde opsomming van de kwartetdelen.

Strijkkwartet nr. 1 (1991) heeft vier delen: ‘Patterns’, ‘Interlude’, ‘Let’s sit beneath the stars’ en ‘Estampie’. In Strijkkwartet nr. 2 ’Song of the Silkie’  dient een volksverhaal uit de Orkneys over een man die op zoek naar een zeemeermin als basis. Dit werk had haast van Britten kunnen zijn. De Strijkkwartetten nr 3 (2001) en 4 (2005) hebben beide vierdelen. In nr. zijn dat ’Clay flute’, ‘The abbey’, ’How she danced’ en ‘Bell dance en in nr. 4: ‘Sonata: Introduzione, andante con moto; Aria, andante; minuet, grazioso en finale, allegro molto.

Strijkkwartet nr. 5 (2010) Bel canto heeft liefst tien delen en is gebaseerd op een novelle van Ann Patchett over een gijzeling: ‘Rebels in the vents’, ‘Three generals’. ‘Esmeralda and Joachim’. ‘The accompanist dies’. ‘Simon Thibault makes coq au vin’, ’Gen translates for Roxanne’, ‘Carmen studies grammar’, ’Gen arranges a meeting’. ‘Cesar sings’ en ‘In the garden’ en in nr. 6 (2012), wordt teruggekeerd naar een viertal: ‘Restless’.’For Todd’, ‘Idée fixe’, ’Finale’. 

Drie van deze composities werden gemaakt in opdracht van het Cypress kwartet en we mogen aannemen dat het stel authentiek en puik door de opdrachtgevers is gespeeld.

Hoe is dat voor de luisteraar? Die wordt gelukkig geconfronteerd met redelijk toegankelijke, meest vrij lyrische werken met een eenvoudig oppervlak en een complexe inhoud. Af en toe is iets te merken van de invloed van Dvorak en Puccini. Uit alles spreekt gedegen vakmanschap.

Op een eerdere cd met de titel Lift (Avie AV 2319) verschenen van Ruehr Lift voor solocello, Vioolsonate nr. 2, de Kleine suite voor soloviool, Adrienne and Amy voor viool en piano, Prelude variations voor altviool en cello en The Scarlatti effect voor pianotrio. Daaraan en aan andere opnamen van haar werken werd in deze rubriek al aandacht besteed.