Rachmaninov: Arrival. ‘De zilveren sleebellen’ uit De klokken op. 35 (bew.); Pianoconcert nr. 1 in fis op. 1; Vocalise op. 34/14 (bew.); Pianoconcert nr. 3 in d op. 30. Daniil Trifonov met het Philadelphia orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. DG 483.6617 (81’50”). 2016-2019
Na de Rachmaninov opname Departure DG 483.5335 met de Pianoconcerten nr. 2 en 4 van Daniil Trifonov volgt nu logisch om het project af te ronden Arrival met beide andere Pianoconcerten en ook weer enig aanvullend materiaal. Op het omslag is de pianist afgebeeld in een ouderwetse, luxe treincoupé ter illustratie van zijn reis.
Niet toevallig werden de opnamen in Philadelphia gemaakt, de stad waar de componist ze zelf ook tussen 1929 en 1941 ook opnam met Stokowski en Ormandy. Al is de vraag in hoeverre dat na decennia nog invloed heeft.
Trifonov is een begenadigd Rachmaninovvertolker, blakend van energie en spelend met een instinctief gevoel voor waar het in dit idioom om gaat. De volle emotionele lading wordt aan het licht gebracht, maar dat gebeurt voortdurend beheerst en met aandacht voor een precieze vormgeving. Men luistert als het ware op het puntje van de stoel daarnaar.
Gelukkig zorgt het Amerikaanse orkest voor een warmbloedige, zuivere en sympathiek aandoende begeleiding die geen moment in routine vervalt.
Trifonov begint bijvoorbeeld Pianoconcert nr. 3 wat minder voortvarend dan de componist zelf in diens opname en toont zo aan dat hij de weemoed ruimte geeft.
Als een van de beste opnamen van het viertal Pianoconcerten heeft DG een nieuwe sterke troef in handen na opnamen van Sviatoslav Richter DG 415.119-2), Krystian Zimerman (DG 459.643-2) Maar ook de integrale opname van Vladimir Ashkenazy (Decca 473.251-2) blijft onverminderd van grote waarde.