CD Recensies

RODRIGO: CONCIERTO SEREANDE; SONES EN LA GIRALDA; CONCIERTO DE ARANGUEZ

Rodrigo: Concierto serenade in As; Sones en la giralda; Concierto de Aranjuez. Gwyneth Wentink (hrp) met het Asturias symfonie orkest o.l.v. Maximiano Valdés. Naxos 8.555843 (58’10”). 2002

De Spaanse componisten Antonio de Cabezón (ca. 1510 - 1566) en Joaquin Rodrigo (1901 - 1999) werden beide op jonge leeftijd blind en konden hun zielepijn kwijt in de muziek, net zoals dat in Italië het geval was bij de Italiaan Francesco Landini die als gevolg van pokken ook als kind blind wordt.

De tijd dat het gitaarconcert Concierto de Aranjuez van Rodrigo een grote populariteit genoot. Die lijkt voorbij, maar het is goed om aan het werk herinnerd te worden en er tevens aan te worden herinnerd dat ook de harp altijd een belangrijke rol speelde in de Spaanse muziek.

Rodrigo maakte de harpversie in 1974 voor zijn Baskische vriend Nicanor Zabaleta en onthulde daarmee nieuwe klanken en stemmingen. Gwyneth Wentink laat fraai horen hoe draagkrachtig het Concierto de Aranguez in deze vorm is. Ook in het Concierto serenade uit 1952 en meer nog in  Sones en la giralda (de Fantasia Sevilliana) voor harp en orkest uit 1963 is dat het geval.

In laatstgenoemd werk wordt de harp een flamencodanser die klanken rond de celli weeft en af en toe ook nog iets percussiefs bijdraagt. Er wordt met hart en ziel gespeeld, ook door het orkest. Deze cd is de negende aflevering van de complete orkestwerken uit de Naxos catalogus.