CD Recensies

REICH: RADIO REWRITE; ELECTRIC- EN PIANO COUNTERPOINT

Reich: Radio rewrite. Electric counterpoint; Piano counterpoint (bew.); Radio rewrite. Resp. Johnny Greenwood (git), Vicky Chow (p) en Alarm Will Sound o.l.v. Alan Pierson. Nonesuch 7559-79547-0 (45’54”). 2014

Aan Radio rewrite van Steve Reich liggen twee songs van Radiohead ten grondslag: ‘Jigsaw falling into place’ en ‘Everything in it’s right place’. Daaruit worden slechts kiemcellen en harmonische tendensen gebruikt voor een bij Reich typisch vijfdelige structuur volgens een snel-langzaam-snel-langzaam-snel procedure waarbij de eerste song wordt gebruikt voor de snelle passages en de tweede voor de langzame.  Heel kenmerkend voor deze componist, maar geen blijk voor het ontsluiten van een nieuw territorium. Maar Alarm Will Sound toont precies de bedoeling.

De Radiohead connectie wordt voortgezet in Electric counterpoint, omdat die in het in 1987 voor Pat Metheny geschreven multitrack werk zo goed de uitbundigheid van dat stuk realiseert.

Dat Piano counterpoint een wat minder geslaagde indruk maakt, ligt zeker niet aan de voortreffelijke Vicky Chow, maar aan het feit dat de versie van Six piano pieces uit 1973 veel van zijn gespierde energie verliest wanneer het op één piano wordt uitgevoerd. Dat blijkt gauw na een vergelijking met het origineel van Reich and Musicians (DG 471.591-2).