CD Recensies

RAMIREZ: MISA CRIOLLA E.A.

Música temprana. Misa Criolla and popular devotion in early music. Conde: Apachita; Anon.: Tono de la Virgen; La matutina estrella; Dios es ya naçido; Sã qui turo zente pleta; Comes: Gozos a Nuestra Señora de la Antigua; Herrera: Hijos de Eva tributarios; Zéspedes: Convidando esta la noche; Araujo: Veni sponsa Christi; Kyrie, Pater exaudi nos; Cererols: Serafin, que con dulce e armonia; Dominguez/Valdebenito/Anon: Tres ballecitos’; Ramirez: Misa criolla. O.l.v. Adrián Rodriguez van der Spoel. Cobra 0044 (62’40”). 2013

De Argentijnse componist Ariel Ramirez (1921 - 2010) werd in 1964 snel beroemd met zijn Misa Criolla, waarin hij de volledige misteksten gebruikt voor een synthese tussen liturgische en populaire stijl en daarmee pionier is door van de latijnse misteksten Spaanse maken en door verschillende muziekinstrumenten uit de Andes (quena, siku, charango, bombo) en Afrikaanse slagwerk voor Latijnse ritmen en dansen te gebruiken. 

Deze mis is geschreven voor tenor, gemend koor, slagwerk, contrabas en klavecimbel of piano.

 

De Argentijnse Nederlander Adrián Rodriguez van der Spoel geeft er een goede uitvoering van maar de opnamen onder leiding van de componist en met tenor José Carreras (Philips 420.955-2) en José Luis Ocejo (Philips 446.976-2) klinken net iets authentieker.