Rubinsten, A.: Bal costumé op. 103. Duo pianistica di Firenze. Brilliant Classics 95965 (2u., 16’08”). 2018
Met een oeuvre dat bestaat uit zes Symfonieën, acht Pianoconcerten en talloze kamermuziekwerken en pianowerken van Anton Rubinstein (1829 - 1894) is het opvallend dat we daar zo weinig van te horen krijgen.
Maar enigszins begrijpelijk is het ook, want de meeste werken die ik ooit van hem hoorde zijn niet erg opmerkelijk in een idioom ergens halverwege Mendelssohn en Schumann.
Als virtuoze pianist begon hij als wonderkind en reisde hij al op elfjarige leeftijd door Europa waar hij Chopin en Liszt ontmoette en concurreerde met Sigismond Thalberg. Hij had de verdienste dat hij in 1862 in St. Petersburg het eerste Russische conservatorium stichtte.
Maar als componist speelde hij ondanks veel mooie melodieën nooit een belangrijke rol, al is zijn muziek altijd aardig om naar te luisteren. In ieder geval verdient hij een kans.
Een goede introductie vormt deze 20-delige Suite de morceaux caractéristiques voor piano vierhandig met daaronder deeltjes als ‘Astrologue et Bohémienne’, ‘Berger et bergère’, ‘Chevalier et Châtelaine’, ’Toréador et Andalouse’, ‘Bojard et Bojarde’, ‘Cosaque et Petite-russienne’, ‘Pacha ert Aimée’, ‘Sauvage et Indienne’ naar voorbeelden uit de twaalfde tot achttiende eeuw.
Sara Bartolucci en Rodolfo Alessandrini van het Duo pianistica di Firenze voelen de sfeer van deze muziek goed aan en geven er geïnspireerde vertolkingen van. Wie in deze Rubinstein is geïnteresseerd zou ook eens zijn vier Pianosonates kunnen proberen. Lesley Howard maakte daar een opname van (Hyperion CCD 22007).