LERA, LEONOR DE: ALTRI CANTI D'AMOR

Leonor de Lera: Altri canti d’amor: zeventiende eeuwse instrumentale werken. Monteverdi: ‘Altri canti d’amor, tenero arciero’ uit Madrigali guerreieri et amorosi (bew); Marini: ’Sonata sopra fuggi dolenti core’ uit Per ogni sorte di strumento musicale op. 22; Strozzi: L’Eraclito amoroso (bew.); Ucellini: ‘Aria sopra Questa bella sirena’ uit Sonate, arie e correbti op. 4; Sonate voor viool en b.c. op. 5/9; ‘Aria quarta sopra la ciacona à 3’ uit Sonate, arie e correnti boek 3; de Lera: Diminuzioni sopra il Lamento d’Apollo; Merula: ‘Ciacona’ uit Canzoni overo sonate concertate op. 12; Rognoni: ‘Ancor che col partire’ uit Passaggi boek 2; Cavalli: ‘Canzon a 3’ uit Musiche sacre; ‘Lucidissima face’ uit La Callisto (bew.). Met L’Estro d’Orfeo. Challenge CC 72760 (50’02”). 2016

Of de Spaanse barokvioliste Leonor de Lera die o.m. aan de Londense Guildhall en Royal Academy studeerde het idee voor deze cd zelf dit programma bedacht of het aangereikt kreeg, doet er feitelijk niet toe. De gedachte om me het door geleide, op muziekhistorisch verantwoord instrumentarium in de 466 Hz stemming spelend ensemble L’estro d’Orfeo dat bestaat uit de kleurige combinatie van Leonor de Lera (barokv.), Josué Meléndez (cornet), Rodney Prada (vdg), Lucia Giraudo (barokv.), Josep Maria Marti (theorbe, barokgit.) en Javier Núñez (kl) een cd te wijden aan zeventiende eeuwse Italiaanse werken uit de Venetiaanse, Lombardijse en Mantuaanse school, is een interessante en stimulerende.

De titel van cd ‘Anderen zingen over Amor’ is ook die van een madrigaal uit de achtste band van Monteverdi en raak en met enig gevoel voor humor gekozen omdat het niet alleen om van origine instrumentale werken gaat, maar ook om aardige bewerkingen van vocale stukken. Zolang het maar om de liefde gaat. Daarom ook krijgen de mooi afwisselende werken een intieme behandeling. De fraaie arrangementen verzorgde Leonor de Lera, die zelf Diminuzioni sopra il Lamento d’Apollo bijdroeg.

Grootste gemene deler van de uitvoeringen is dat Orfeus inderdaad met de nodige italianatá licht en helder aan het ‘zingen’ slaat. Genieten is troef.