CD Recensies

RIMSKY-KORSAKOV: SCHEHERAZADE; CAPRICCIO ESPAGNOL E,A,

Rimsky-Korsakov: Scheherazade op. 35; Capriccio espagnol op. 34; Ouverture Russisch Paasfeest op. 36. Resp. Herman Krebbers (v) met het Concertgebouworkest o.l.v. Kyrill Kondrashin, Londens symfonie orkest o.l.v. Igor Markevich en het Concertgebouworkest o.l.v. Igor Markevich. Philips 442.643-2 (73’45”). 1964/1979

Om het door het Coronavirus veroorzaakte beperkende omstandigheden gevierde Paasfeest 2020 muzikaal toch wat glans te verlenen een ode bekende cd uit het rek gehaald met een der mooiste uitvoeringen van Rimsky’s Ouverture Russisch Paasfeest. Weliswaar wordt Pasen in de Orthodoxe kerk pas een week later gevierd, maar dat verschil valt onder deze omstandig heden weg.

De compositie is in die zin bijzonder omdat het ’t laatste werk was van het drietal grote dat hij in 1888 voltooide voordat hij zich aan de opera ging wijden. Alle drie staat ze op deze cd.

De meeste melodieuze elementen van de Ouverture zijn ontleend aan een reeks Russisch-Orthodoxe gezangen zonder daar direct een diepere religieuze betekenis aan te geven want de componist wilde er ook de legendarische en heidense passieviering in betrekken.

In tegenstelling tot veel andere Ouvertures begint het werk rustig, maar groeit het geleidelijk uit tot een dramatische climax van het koper en het slagwerk. De verschillende traditionele liturgische melodieën zijn met een soepele schoonheid door elkaar gevlochten, onderbroken door mooie vioolcadensen.

Zo heeft Rimsky het publiek trachten te betrekken bij de atavistische en religieuze krachten uit de muziek. Ook Igor Markevich probeert dat; Hij slaagt daarin goed en vindt het Concertgebouworkest aan zijn zijde. De belangrijkste momenten, zoals het contemplatieve ‘Christus is herrezen’ thema zin mooi uitgelicht. Hetzelfde geldt voor Rimsky’s  briljante orkestratie.

De cd bevat eveneens bijzonder goede uitvoeringen van Scheherazade en het Capriccio espagnol.