Rossi, M.: Straziani pur Amor, Madrigalen en instrumentale werken. ‘Occhi, un tempo mia vita’; ‘Toccata nr. 6’, ‘Corrente nr. 3, 4, 6 en 10’ uit Toccate e corenti d’intavolatura d’organo e cimbalo; ‘Credetel voi’; ‘Or che la notte’; ‘Occhi, un tempo mia vita; ‘Langue al vostro languir’; ‘Ciechi desir’; ‘O prodighi di flamme’; ‘Pallida gelosia’; ‘Per non mi dir ch’io moia’; ‘Era l’anima mia’; ‘Che pensi, cor di tigre’; ‘Così foss’io creduto’; ‘Straziami pur Amor’; ‘Comesian dolorose’; ‘O miseria ‘amante’; ‘Cor mio deh non languire’; ‘E così languendo’; Lotti: Madrigalen. Il complesso barocco o.l.v. Alan Curtis. Virgin 545.220-2 (74’19”). 1996
De reputatie van Michelangelo Rossi (ca. 1601 - 1656) berust vooral op zijn in de jaren 1630nin Rome gepubliceerde bundel Toccate e correnti d'intavolatura d'organo e cimbalo. Maar hij was ook bekend als violist en had een dienstbetrekking bij de kardinaal Maurizio van Savoye, Taddeo Barberini en Francesco I d’Este.
Zijn vijf banden met vijfstemmige madrigalen behoren tot zijn expressiefste werken. Ze staan onder invloed van Gesualdo em ontstonden tussen 1624 en 1629, maar werden nooit officieel gepubliceerd. Gelukkig was het enige volledige manuscript in handen van koningin Christina van Zweden en kon musicoloog Brian Mann daarop een kritische uitgave baseren.
In een om en om programma van vocale en instrumentale stukken besteedt het uit Santina Tomasello (s), Roberta Invernizzi (s), Daniela del Monaco (a), Gian Paolo Fagotto (t), Antonio Abeta (bs), Pauline Nobes (v), Patrizio Focardi (v), Vanio Pedronetto (va), Massimo Battistella (va), Walter Vestidelio (vc), Pier Luigi Ciapparelli (theorbe), Tiziano Bagnati (git, aartsluit) en Alan Curtis (kl) gevormde ensemble op deze cd daaruit een niet alleen heel mooi, maar ook uitstekend in stijl uitgevoerd programma dat werd aangevuld met een representatief aantal madrigalen van Antonio Lotti (1667 - 1740).