CD Recensies

ROZYCKI: ITALIA; RAPSODIE E.A.

Lessel: Strijkkwartet nr. 8 in Bes op. 19, Pianotrio in E op. 5; Różycki: Italia op. 50, Rapsodie voor pianotrio op. 33; ‘Lento’ en ‘Adagio’ uit Pianokwintet in c op. 35. Resp. Atma kwartet, Cuore pianotrio, Michal Dziewlor (p), Apeiron trio en Septem kwintet. DUX DUX 1654 (78’47”). 2019
 
Tijdens het Stanislaw Moniuszko Festival in Rzeszow voor de promotie van Poolse muziek werden onder meer deze werken van Franciszek Lessel (1780 - 1838) en Ludomir Różycki (1883 - 1853) uitgevoerd. In dit geval ging mijn aandacht vooral uit naar laatstgenoemde, die zich na een muziekstudie in Warschau verder in Berlijn bekwaamde bij Humperdinck.Daarna werd hij dirigent van de Nationale Opera in Lemberg en docent aan het conservatorium in Warschau. 
Samen met de progressieve componisten Karlowiecz, Szymanowski, Szeluto en Fitelberg richtte hij in 1905 de Vereniging ‘Het jong Polen in de muziek’. Hij was ook geruime tijd van het Poolse Componisten genootschap en had als verdienste dat hij de muziek uit zijn land onder de invloed van Chopin uithaalde en nieuwe Westerse invloeden in de muziektaal uitwerkte.
Hij liet een vrij omvangrijk oeuvre na, bestaande uit zeven opera’s, balletten, toneelmuziek, koor- en orkestwerken, symfonische gedichten, symfonieën, twee Pianoconcerten en een Vioolconcert.
Zijn pianowerk Italia uit 1823 bestaat uit de delen ‘Ave Maria’, ‘Campo santo’, de barcarolle ‘Dogaressa’ en ‘La mort de Béatrice Cenci’. De Rapsodie voor pianotrio ontstond kort daarvoor en het Pianokwintet in 1915.
De vier ensembles die zich werkelijk heel geëngageerd en goed verzorgend over zijn hier opgenomen muziek ontfermen, brengen eendrachtig Katarzyna Gluza (v), Paulina Marcisz (v), Karalina Orsik-Sauter (va), Dominika Szczypka (vc), Zuzanna Budzyńska (v), Jadwiga Roguska (vc), Szymon Ogryzek (p), Michał Dziewior (p), Piotr Kosarga (v), Hanna Lizinkiewicz (p), Jan Czaja (vc), Olga Winkowska (v), Kamil Babka (va), Tomasz Sośniak (p), Anna Szmatoła (vc) in actie. 
Samen maken de de ontdekking en waardering voor deze componist zeer de moeite waard. Jammer dat het Kwintet onvolledig is.
Lessel werkte lang in Wenen, waar hij zijn Haydneske Pianotrio componeerde, maar hij schreef zijn Strijkkwartet nr. 8 pas lang na terugkeer in Polen in 1824. Dit is de enige opname van beide werken: gelukkig dat die meteen zo goed is.