CD Recensies

RIMSKY-KORSAKOV: SUITES PAN VOYEVODA, KERSTAVOND, HET SNEEUWMEISJE

Rimsky-Korsakov: Ouvertures De tsarenbruid en Over Russische thema’s op. 26; Suites Pan Voyevoda, Kerstavond en Het sneeuwmeisje. Maleisisch filharmonisch orkest o.l.v Kees Bakels. BIS CD 1577 (82’27”). 2004 
 
Het laagje sneeuw in februari 2021 vraagt om ‘sneeuwmuziek’. Voor de hand liggend is dan de in dit geval de symbolische opera Het sneeuwmeisje  (Snegurochka) er eens bij te halen.
In Rusland, waar ’s winters zelden gebrek is aan sneeuw, kent de jeugd de animatiefilm over Het sneeuwmeisje uit 1952. De film is gebaseerd op het sprookjesverhaal van Alexander Ostrovsky uit 1873 en gaat over een tienermeisje met een hart van ijs tot ergernis van de zonnegod. Pas wanneer ze leert lief te hebben wanneer haar hart smelt, zal de zonnegod tevreden zijn en de zomer zijn intrede laten doen.
Zoals zoveel van dergelijke verhalen gaat het om het volwassen worden, maar ook om door opoffering voor vruchtbaarheid te zorgen (Stravinsky’s Sacre, Verdi’s La traviata en Pucccini’s La Bohème, maar ook Mendelssohns Midzomernachtsdroom komen in gedachten.
Maar bovendien is Het sneeuwmeisje een grote nationalistische opera: de tsaar eist het offer van het meisje om te zorgen voor een rijke oogst om zijn volk te kunnen voeden.
Van de complete opera zijn in deze rubriek de drie bestaande opnamen al besproken. Misschien is het genoeg om eens te luisteren naar de in 1881 daaruit samengestelde suite. In Kuala Lumpur speelt het orkest niet alleen heel gedisciplineerd, maar besteedt het ook alle zorg en aandacht aan de kleuren van Rimsky’s muziek. Ritmische vitaliteit en melodische rijkdom gaan hand in hand om de magische wereld van Het sneeuwmeisje en beide andere werken met al hun memorabele thema’s inhoud te geven. Beschouw de beide ouvertures als aardige vulstof op deze propvolle cd.
De cd is een goede illustratie van globalisering in het muziekleven: een Nederlandse dirigent leidt een Maleisisch orkest in Russische muziek.