CD Recensies

RIES: SEXTET, STRIJKTRIO EN OCTET

Ries: Sextet voor piano, klarinet, fagot, hoorn, harp en contrabas in g op. 142; Strijktrio nr. 2 in e WoO. 70; Octet voor piano, klarinet, fagot, viool, altviool, cello en contrabas in f op. 128. Franz Ensemble. MDG MDG 903.2136-6 (70’10”). 2019
 
De relatie van de families Ries en Beethoven gaat terug tot de jeugdjaren van Beethoven in Bonn. Daar was Franz Ries een van Beethovens leraren en toen diens zoon Ferdinand als 17-jarige in Wenen kwam, gaf Beethoven hem les. Deze Ferdinand was als pianist bekwaam genoeg om de première van Beethovens Pianoconcert nr. 3 te verzorgen. Maar hij had ook ambitie om te componeren. Bijster origineel zijn z’n werken niet, maar ze zijn melodieus en aangenaam om naar te luisteren. 
Ries bleef niet in Wenen, maar ging naar Londen om dirigent te worden van de Philharmonic Society. Daar scheef hij tussen 1814 en 1816 de hier opgenomen kamermuziekwerken. Op letere leeftijd keerde hij terug naar Duitsland waar hij als pas 53-jarige in Frankfurt overleed.
Dat Sextet is, zoals hierboven is te zien, voor een ongewone, maar oorspronkelijke bezetting. De belangrijke harppartij was voor Charles Meyer, lid van de Philharmonic Society. En heel aardig werk in ieder geval.
Het Strijktrio ontstond mogelijk eerder en heeft een opvallend derde deel. Het Octet heeft als probleem dat het zoveel lijkt op het vijf jaar eerder gecomponeerde Pianoconcert nr. 5 van Beethoven, maar het is een mooi miniatuur daarvan. Het mogelijk naar de vader van Ries genaamde Franz Ensemble, dat hier zijn cd-debuut maakt, bestaat uit Sarah Christian (viool), Yuko Hara (altviool), Tristan Cornut (cello), Juliane Bruckmann (contrabas), Kiveli Dörken (piano), Maximilian Krome (klarinet), Rie Koyama (fagot) en Jonathan Wegloop (hoorn). Het zorgt voor briljant-virtuoze, geanimeerde en heel geacheveerde vertolkingen met een contrabas die in de grotere werken voor een stevig fundament zorgt.