RAMEAU: DARDANUS, VASHEGYI

Rameau: Dardanus. Judith van Wanroij (s., Iphise, L’amour), Chantal Santon Jeffery (s., Venus, een Phrygienne), Cyrille Dubois (t., Dardanus), Thomas Dolié (b., Teucer, Isménor), Tassis Christoyannis (bs., Anténor) en Clément Debieuvre (t., Arcas) met het Purcell koor en het Orfeo orkest o.l.v. György Vashegyi. Glossa GCD 924010 (3 cd’s, 2 u. 48’37”). 2020

Ofschoon er al drie cd opnamen en een dvd opname van Dardanus zijn, blijkt dit de eerste complete te zijn van de versie uit 1744 die daarom ook veel langer is o.a.door de toevoeging van Dardanus’ ‘Lieux funestes’ in de vierde acte en ’Amour, cruel auteur du feu qui me dévore’ aan het begin van de derde akte (een klacht die prachtig wordt gezongen door Tassis Christoyannis. Daarentegen is Antenors ‘Monstre afreux’ uit de vierde akte en ’Iphise’s ‘O jour affreux’ geschrapt. De musicoloog Denis Harlin zorgde voor de ‘performing edition’.
Bij de première in 1739 was het werk lauw ontvangen en de componist en zijn librettist Le Clerc de la Bruère zorgden daarom voor drastische wijzigingen voor de heropvoeringen in 1744. De handeling is losjes gebaseerd op een verhaal uit Virgilius Aneïde over de liefdevan Dardanus voor Iphise, de dochter van Teucer met wie hij in oorlog is. De situatie wordt verergerd omdat Iphise is met Antenor, een geallieerde van Teucer verloofd is. Maar dankzij de hulp van Venus kunnen ze tenslotte toch trouwen.
Dat alles wordt in de opera onderbouwd door de werkelijk prachtige muziek van Rameau. Met zijn in 1991 opgerichte en op ‘oude instrumenten’ spelende Orpheus orkest in dit de vierde Rameau-opera die Vasheghyi opnam. Ook nu weer zorgt hij in Boedapest voor veel mooie expressieve en dynamische contrasten.
Glansrollen zijn in de eerste plaats weggelegd voor Chantal Santon Jeffery en Judith van Wanroij, de mannenrollen worden rijk aan testeron gezongen.