Respighi: Pianowerken 1. Pianosonate in f P. 16; Preludio’s in Bes P. 43 en d P. 43a; Dorische Toccata P. 105b; Andantes in F P. 06, E P. 06a en D P. 07; Preludi sopra melodie gregoriane nr. 1-3 P. 131. Giovanna Gatto. Toccata TOCC 0405 (54’03”). 2017
Respighi: Pianowerken 2. Pianosonate in a P. 4b; Suite nr. 1 in G, P. 22; nr. 1-6 P. 44; Fuga reale a 3 voci in C P. 23a; Preludio in Bes P. 23; Scherzo in Bes P. 4c; Presto in F P. 4d; Allegro in b P. 10. Giovanna Gatto. Toccata TOCC 0605 (65’12”). 2020
De meest nogal drukke orkestwerken van Ottorino Respighi (1879 - 1936) zijn genoegzaam bekend en daarom is het goed dat de Italiaanse pianiste Giovanna Gatto ons met haar lopende reeks opnamen van de pianowerken in rustiger vaarwater brengt.
Maar ze biedt ook verrassingen, want ik ken geen andere componist die op deze wijze voor piano schreef. Misschien is het daarom dat hij behalve de Pianosonate en de Suite (1898) bij voorkeur korte werken componeerde. Respighi had ook geen formele piano-opleiding. Daarom is het opvallend dat hij zo goed en zo intelligent voor het instrument schreef. Ook als hij wild tekeergaat zoals in een stuk met de aanduiding ’tempestuoso’ vol tremolandi. Gatto speelt het voorbeeldig en ze voltooide het Andante in E. Trouwens haar hele recital maakt een heel goede indruk.
De wortels van deze muziek liggen nog in de hoogromantiek van Chopin, Schumann en Brahms, maar het stemgeluid heeft iets eigens Italiaans, teruggrijpend op de barok. Het gaat om werken uit zijn jonge jaren tussen 1896 en 1898. Het valt achteraf te betreuren dat Respighi niet meer voor piano schreef nu Giovanna Gatto zo’n fijn geslaagd pleidooi voor hem heeft gehouden.
Met het Allegro P. 010, Gösdemian P. 013, de Suites nr. 1 P. 041 en 2 P. 043, de Wals in cis 2 P. 037 en 6 Pianostukken P. 044 lijkt er nog genoeg materiaal te zijn voor een derde cd.