CD Recensies

RASI: CETRA DI SETTE CORDE, LA

Rasi: La cetra di sette corde. Rasi: ‘Indarno Febo’ uit Il pianto d’Orfeo, ‘Fillia mia, fillia dolce’, ’Un guardo, ohimè’, ‘Occhi sempre sereni’, ’S’una fede amorosa’ uit Canzoniere, ‘Cor mio, mentre vi miro’, ‘Hor ch’a noi rimena’, ‘Filli, deh mira’, ‘Ahi, fuggitivo ben’, ’Nell’altrui braccia’, ‘Deh, come in un momento’, ’Schiera d’aspri martiri’ uit Scherzi, ‘Ferma Tersilla mia’, O rimembranza amara’, ‘Sento l’antica fiamma’, ‘Or so come da sé’ uit I trionfi, ‘O pura, o chiara stella’, ‘O che felice giorno’; Macque: ‘Canzona seconda’; Ferrini: ‘Ballo di Mantova’; Anon.: ‘Aria di Fiorenza’, ‘Aria di Romanesca’; Kapsberger: Toccata seconda; Frescobaldi: ‘Canzona detta ‘La tromboncina’; Mayone: ’Toccata quarta’. Riccardo Pisani (t) met het Ensemble Arte Musica o.l.v. Francesco Cera. Arcana A 492 (67’47”). 2020
 
Doorspekt met enige instrumentale werken van andere componist/tijdgenoten laat deze cd ons kennismaken met de Italiaanse vroegbarokcomponist Francesco Rasi (1574 - 1621) wiens vierhonderdste sterfdag 30 november 2021 kan worden herdacht.
Hij moet een uitzonderlijk goede tenor zijn geweest en wist hoe hij verleidelijk voor deze stem muziek moest schrijven. Bovendien moet hij de eerste zijn geweest die Orfeo zong in Monteverdi’s Orfeo ed Euridice. Een makkelijk leven heeft hij niet gehad. Hij was vanuit zijn geboortestad Arezzo gedwongen om veel op reis te gaan en onder te duiken, achtervolgd door schulden en beschuldigingen van moord.
De hier gezongen aria’s van Rasi zijn op teksten van Petrarca, Guarini, Chiabrera en hemzelf. Ze komen uit zijn ‘Vaghezze di musica’ (1608) en ‘Madrigali’ (1610). Het betreft ontdekkingen die de moeite waard zijn. Riccardo Pisani draagt dit alles op zeer dichterlijke wijze voor en wordt daarbij op heel adequate en gevoelige manier begeleid door het Ensemble Arte Musica met Francesco Cera achter het klavecimbel aan het roer. Vooral Silvia de Maria levert mooie bijdragen op haar viola da gamba en lirone in een caleidoscoop van gevoelswaarden, verdeeld over zeven snaren. Zo is opnieuw wat onbekend Italiaans zeventiende eeuws moois goed ontsloten.