ROSNER: CHRONICLE OF NINE, THE - THE TRAGEDY OF QUEEN JANE

Rosner: The chronicle of Nine: The tragedy of queen Jane op. 81. Megan Pachecano (s., lady Jane Grey), James Demler (b., Earl of Arundel), David Salsbery (bs., Earl of Pembroke), Aaron Engebreth (b., John Dudley), Krista River (ms., Lady Dudley) e.a. met de Boston Modern Opera Odyssey Opera o.l.v. Gil Rose. BMOP/SOUND 1081 (2 cd’s, 2 u. 11’05”). 2020

Bij de Engelse Queen Jane gaat het om Jane Seymour (1507 - 1537), de derde vrouw van koning Hendrik VIII met wie ze een jaar voor haar dood trouwde als opvolgster van Anna Boleyn. Ze werd niet vermoord, maar overleed aan postnatale complicaties nadat ze de toekomstige koning Edward VI had gebaard. Ze was de enige vrouw van Henry die een waardige begrafenis kreeg en in een graf naast hem ligt in de St. George kapel van Windsor castle.
Over deze Jane schreef de Amerikaanse componist Arnold Rosner (1945 - 2013) in 1984 een opera op een libretto van Florence Stevenson.
Het gaat om een heel toegankelijk werk omdat er niets progressiefs aan is. Rosner had een voorkeur voor modale muziek, vooral die uit de Renaissance en dat kwam hier goed te pas. Zijn doctoraal these wijdde hij daaraan en aan zijn collega’s Hovhaness en Vaughan Williams. Meteen in het orkestvoorspel wordt de toon van het werk gezet en een traditie voortgezet. Dat het af en toe wat naar filmmuziek uit Hollywood ruikt, moeten we maar voor lief nemen.
Rosner schreef voor zijn solisten heel mooie melodieën en zijn orkestratie is erg weelderig. Dramatisch wordt de muziek pas in de beide laatste taferelen. De confrontatie tussen Jane en koningin Mary is machtig en wordt begeleid door de cellogroep als ware het een gambaconsort.
Het ensemble van de de Boston Modern Opera Odyssey Opera zorgt voor een over de hele linie goed geslaagde uitvoering die een verleidelijk karakter heeft.