CD Recensies

RACHMANINOV: LIEDBEWERKINGEN

Rachmaninov: Liedbewerkingen. ’Hoe fijn is het hier’ op. 21/7, ‘O nee, ik smeek je, ga niet’ op. 4/1. ‘In de stilte van de geheime avond’ op. 4/3, ‘Deze zomernachten’ op. 14/5, ‘Zij is even lieflijk als de namiddag\ op. 14/9, ‘Lentewateren’ op. 14/11, ‘Ik ben geen profeet; op. 21/11, ‘Het is tijd’ op. 14/12, ‘Kind, je bent zo mooi als een bloem’ op. 8/2, ‘Seringen’, ‘Hoe pijnlijk voor me’ op. 21/12, ‘Fragment van A. de Musset’ op. 21/6, ’De avond is treurig’ op. 26/12, ‘Hij nam alles van me’ op. 26/2, ‘Alles is betrekkelijk’ op. 26/15, ‘Mijn lief, laten we ontsnappen’ op. 26/5, ‘Ik wacht op je’ op. 14/1, ‘Geloof me, vriend!’ op. 14/7, ‘Madeliefjes’, ’Zing niet voor me, mooi meisje’ op. 4/4, ‘De soldatenvrouw’ op. 8/4, ‘Intermezzo’ uit Aleko, Pianosuite in d. Julia Severus. Naxos 8.573468 (73’26”). 2016
 
Afgezien van de vocalise en een paar andere liederen zijn de drieënzeventig liederen van Rachmaninov terra incognita in het Westen. Sopraan Elisabeth Söderström en Vladimir Ashkenazy namen ze volledig op (Decca 436.920-2) en Joan Rodgers met Howard Shelley gedeeltelijk (Chandos) en blijken op zichzelf zeer de moeite waard omdat ze aan de ene kant in pianistisch opzicht zeer goed zijn, maar aan de andere kant ook emoties tonen die we in zijn meeste andere werken hooguit sporadisch tegenkomen.
Het gaf de Duitse pianiste Julia Severus, die ook in Moskou studeerde, de kans en de met twee handen aangegrepen mogelijkheid om een aantal van deze liederen te bewerken voor piano. Niet alleen muziekliefhebbers die een hekel hebben aan zang zullen daar gelukkig mee zijn. De componist zelf arrangeerde ‘Seringen’ en ‘Madeliefjes’ en Siloti leverde ook een aandeel. De overigen zijn onbekende namen.
Zeven bewerkers leverden haar de stof en zelf droeg zee er drie bij. Ze zijn zo knap dat men in feite niets van de gekozen liederen mist. Dat doet een zwaar beroep op haar techniek, maar ze is  de materie volkomen meester.
In sommige bewerkingen blijft de muziek vrijwel onveranderd, zoals in ‘Madeliejes’ en Siloti’s ‘Mijn kinfd , j e bent zo mooi als  een bloem’ en Alexander Schäfers’ vijf bijdragen, waaronder ’Deze zomernachten’ en ‘Hoe erg doet dit pijn’. De meeste bewerkingen zij n van Sergey Kursanov, Dmitri Paperno ‘De avond is treurig ‘ en Isaak Miknovsky ‘Hoe ver is die plek’.  
Severus speelt de 21 (waarvan 18 voor het eerst op cd) bewerken meesterlijk omdat ze meteen ook een duidelijke suggestie geeft waarover elk lied gaat.
Daarmee niet genoeg speelt ze – eveneens nieuw – het ‘Intermezzo’ uit de opera Aleko en een bewerking van de vierdelige Orkestsuite nr. 1 die pas in 2002 werd teruggevonden.
Zo werd dit recital in alle opzichten een succes.