Rehnqvist: ‘Arktis arktis!’ Klarinetconcert ‘Aan een vergeten kust’, ‘Beginning’, ‘Arktis Arktis!’, ‘I himmelen’. Martin Fröst met het Zweeds Kamerorkest o.l.v. Petter Sundkvist en John Storgårds, Kungsbacka pianotrio, Adolf Fredriks Meisjeskoor o.l.v. Bo Johansson. BIS CD 1396 (70’33”). 2005
In februari 2022 werd in het Concertgebouw het ongeveer een half uur durende koorwerk ‘Silent earth’ op gedichten van Kerstin Perski van de Zweedse componiste Karin Rehnqvist (1957) als première uitgevoerd. Dat maakt nieuwsgierig naar andere werken van haar. Gelukkig is daarvoor deze cd beschikbaar.
Het orkestwerk ‘Arktis arktis!’ werd in 2001 geïnspireerd door een tocht van een Zweedse poolexpeditie waarin de componiste meereisde. De resulterende muziek is niet programmatisch, maar een reeks van impressies. In het eerste en langste deel Breaking ice’ wordt meteen een leeg, grauw, desolaat landschap met af en toe een zonnestraal geschetst (‘niet altijd mooi, niet voortdurend wit’). ‘Between sky and sea’ is vol licht en schaduw, beweging en stilstand. ‘Interlude in dark’ heeft iets van het eerste deel en de finale heeft een optimistisch karakter en lost op in het niets.
‘Aan een vergeten kust’ (2000) is een voor Martin Fröst geschreven vijfdelig concert voor klarinet en kamerorkest (strijkers, slagwerk en twee klarinetten). De delen hebben de titels ‘Het duister’, ‘Het licht’, ‘Het wilde’, ‘Het zingende’ en ‘De roep’. Dienovereenkomstig is ‘Het duister’ voor lage strijkers en het lage register van de klarinet, ‘Het licht’ voor hoge strijkers en een volksmelodie voor de klarinet. ‘Het wilde’ is een duivels kort scherzo, ‘Het zingende’ een lange, mooi versierde melodie waarna in het laatste deel opnieuw de duisternis valt. Best interessant.
‘Beginning’ voor pianotrio (2003) is driedelig (‘dramatisch’, ‘voorlopig’, ‘opstaan’) en gaat over de schepping en begint in chaos om in volmaaktheid te eindigen. Opnieuw op basis van volksmuziek met de echo van een ‘kulning’, een herderssignaal.
‘I himmelen’ (1998) werd gecomponeerd voor een tournee van het Adolf Fredriks Meisjeskoor door China. Ook dit werk is gebaseerd op volksmuziek en klinkt heel verbeeldingsvol. Het is verbluffend hoe de meisjes (met vier solisten onder hen) zich deze muziek voor hoge stemmen eigen hebben gemaakt.
De muziek van Karin Rehnqvist was nieuw voor me en ik ben blij en dankbaar er via deze bijzonder geslaagde opname nader kennis van te kunnen nemen.