CD Recensies

RAVEL: TOMBEAU DE COUPERIN, LE, LA VALSE E.A., ORAMO

Ravel: ‘Le tombeau de Couperin’ (met ‘Fuga’ en ‘Toccata’, orkestratie Kenneth Hesketh), ‘Alborada del gracioso’, ‘Une barque sur l’océan’ uit Miroirs, ‘Pavane pour une infante défunte’; ‘Menuet antique’, ‘La valse’. Stockholm filharmonisch orkest o.l.v. Sakari Oramo. BIS SACD 2438 (68’44”). 2021
 
Met deze Raveluitgave is wat bijzonders aan de hand, want de Engelse componist Kenneth Hesketh voegde de door hem georkestreerde ‘Fuga’ en ‘Toccata’ toe aan de ‘Prélude’, ‘Forlane’, ‘Rigaudon’, ‘Menuet’, delen die Ravel zelf niet orkestreerde. Alleen dit maakt deze cd al interessant.
‘Alborada del gracioso’ klinkt gepolijst en verfijnd met mooi uitgelichte frasen en een grote veerkracht en ‘Une barque sur l’océan’ deint lichtjes, de ‘Pavane pour une infante défunte’ is van een verleidelijke schoonheid met een heel treffend aandeel va n de blazers, de strijkers klinken zeer gevoelig in de zachtere passages. Aan het slot wordt het tempo met een mooi effect wat opgevoerd. Het ‘Menuet antique’ krijgt iets baroks.
Tot slot krijgt ‘La valse’ een zeer gedreven, haast meedogenloos efficiënte uitvoering. De climax na 10’40” klinkt verpletterend en past prima bij de drie wat uitgerekte door vrees bepaalde akkoorden. Daarna werpt het orkest zich hals over kop met een haast mechanisch geweld in de coda.
Zo werd dit al met al een niet te versmaden Ravelopname.