Respighi: Strijkkwartet in D; Quartetto Dorico; Il tramonto; Sculthorpe: Strijkkwartetten nr. 8, 11 Jabiru dreaming en 13 Island dreaming; Maranoa lullaby; Little serenade; From Nourlangie. Anne Sofie von Otter (mezzosopraan) met het Brodsky kwartet. Challenge classics CC 72098 (2 cd’s, 113’43”). 1999/2000
Dit tweetal cd’s is (was?) ook afzonderlijk verkrijgbaar als Vanguard 99215/6. Samen bieden ze een inzicht in nu eens wat kleinschaliger werken van Respighi en in het werk van de in 1929 in Australië geboren Peter Sculthorpe die zich hier liet inspireren door de volksmuziek uit het noorden van dat continent en de streek rond de Torres Strait. Eerder ontfermde het Kronos kwartet (Nonesuch 7559-79504-2) zich al over het achtste en elfde kwartet, maar de Brodsky’s doen in geen enkel opzicht voor hen onder en bieden hier de mogelijkheid kennis te maken met het in 1996 voor Anne Sofie von Otter geschreven dertiende kwartet met de titel Island dreaming. Ritualistische effecten, vogelklanken, tranceachtige effecten kleuren het werk heel bijzonder. De zangeres draagt het hare bij aan een hypnotiserende sfeer; ze is ook mooi te horen in Maranoa lullaby is gebaseerd op een aboriginal melodie uit Queensland. De Little serenade en Nourlangie vormen aardige toegiften. Wie een paar maal in het Nationale Park Kakadu is geweest en de rotstekeningen daar heeft bewonderd, zal deze muziek extra aanspreken.
Eigenlijk zijn de kwartetten van Respighi ook terra incognito en een nadere kennismaking loont zeer. Beide kwartetten hebben iets heel eigens al zijn er verre relaties met Brahms, de latere Strauss en zelfs Debussy. Zoals de titel aangeeft bezit het Dorische kwartet trekken die aan het Gregoriaans zijn ontleend.
Maar minstens zo belangrijk is dat hier Il tramonto (de zonsondergang) in de oorspronkelijke kleine bezetting klinkt. En hoe! De ook weer aan de klankwereld van de oude Strauss herinnerende wereld met als basis een tekst van Shelley komt hier tot in de perfectie tot klinken en doet uitvoeringen met strijkorkest als van Madalin (Hyperion CDA 66290) verbleken. Von Otter klinkt namelijk intiem en doet niets af aan de inherente pathos en het drama van de muziek zonder te overdrijven.