RAVEL: DAPHNIS ET CHLOË, SUITE NR. 2 E.A. SEGUIN

Ravel: Daphnis et Chloé suite nr. 2; Valses nobles et sentimentales; La valse; Ma mere l’oye. Rotterdams filharmonisch orkest o.l.v. Yannick Nézet-Séguin. EMI 966.342-2 (62’02”). 2007

Sinds het korte regentschap van Jeffrey Tate maakte EMI geen opnamen meer van het Rotterdams filharmonisch, maar blij dat het nu weer in deze stal is teruggekeerd. Waarom? Verschillende redenen. Te beginnen bij de opnametechniek: in 2007 nog werkend in de ongerestaureerde Doelen bracht het opnameteam Fine/Karwatzky een ongekend fraaie, want heel transparante, op natuurlijke wijze stereofonische, mooi van dynamisch contrast voorziene en door fonkelende kleuren bepaalde opname tot stand.

Er valt zoveel van dit Ravelprogramma te genieten, dat men spijt heeft dat het na een uur al is afgelopen. Graag had ik de zoveelste Valse willen opofferen aan een complete Daphnis juisr omdat de verklanking van het bucolische, mythologische Griekenland, waarin ons schapen en herders, meisjes en piraten, de god Pan en natuurlijk Daphnis en Chloé tegenkomen het op grond van de hier hoorbare prachtig opaliserend klinkende muziek in een ware theatersfeer gebracht zo dubbel en dwars waard geweest zou zijn.

Dat is de verdienste van het onvermoed geweldig spelende orkest (fluitsoli!), maar ook van de inspirerende invloed van de jonge dirigent die in dit repertoire al doorkneed moet zijn. En last but not least die van de opnamemensen.

Met de nodige ritmische souplesse begint het met een betoverende dageraard schildering in ‘Lever du jour’ en eindigt het met een explosieve ‘Danse générale. Daar tussenin een betoverende ‘Pantomime’.

Feestelijk klinkt ook Ma mère l’oye. Een paar details slechts: de fraaie inbreng van de blazers in ‘Danse de rouet’ en die van de strijkers in ‘Le jardin féerique’ met daarna een uitbundig slot. In de Valses nobles et sentimentales treft opnieuw de rijkdom aan kleuren en nuanceringen. Mooi ook hoe aan het slot als het ware alles aan stemmingen nog eens wordt samengevat.

La valse tot slot slaagde ook mooi natuurlijk, maar had overtuigender gekund en zeker van het exploderende, desintegrerende slot hadden we misschien meer mogen verwachten. Maar voor de rest: prachtig! Hopelijk volgt meer uit deze bron.