ROSSINI: STABAT MATER

Rossini: Stabat mater. Anna Netrebko (s), Joyce Didonato (ms), Lawrence Brownlee (t), Ildebrando d’Arcangelo (bs) met koor en orkestvan de Accademia di Santa Cecilia, Rome o.l.v. Antonio Pappano. EMI 640.529-2 (57’57”). 2010

In de negentiende eeuw was dit een zeer geliefd werk. Waarschijnlijk omdat het de plichtmatige kerkgang verzoende met een bezoek aan de opera. De tekst komt van Jacopo da Todi’s gewijde gedicht, maar Rossini’s muziek is dramatisch, meeslepend en soms haast ongegeneerd melodieus.

Het is duidelijk dat de solisten moeten worden gerekruteerd uit de operawereld. De sopraan die het ‘Inflammatus’ zingt, moet heel wat hoge C’s in haar bagage hebben, maar ook de kracht om ze te projecteren over de hoofden van het volle koor en orkest. De tenor moet op een lastig moment beschikken over een hoge Des en de melodie van ‘Cujus animam’ boven de trompetten uitdragen. Gratie en groot technisch vermogen wordt van alle solisten gevergd, evenals een groot stembereik en krachtige stemmiddelen. Maar ze moeten ook smaak en discipline tonen om harmonisch in een kwartet te kunnen samenwerken.

Eén van de eerste en meteen beste opnamen werd in 1954 door Ferenc Fricsay voor DG gemaakt met o.a. het RIAS koor dat decennia later ook meewerkte aan de opname van Creed (Harmonia Mundi HMC 90.1693). Voor een andere waardevolle, representatieve opname zorgde Myung-Wha Chung (DG 449.178-2).

Maar nu arriveerde een voorlopig alles overtreffende, op een zich ideaal aanpassende Netrebko na geheel Italiaanse versie die prachtig idiomatisch klinkt en waarin letterlijk alles logisch op zijn plaats lijkt te vallen. Een beter solistenteam – individueel en als kwartet – kan men zich momenteel haast niet voorstellen. De expressie is steeds zoals die moet wezen; er is zelfs ruimte voor versieringen. Onderschat ook het koor niet en het Santa Cecilia orkest dat onder Pappano een geweldige ontwikkeling ten goede doormaakte en dat ook hier liet horen, verbluft.

Gelukkig is de nieuwe, luxueuze Sala Santa Cecilia ideaal geschikt om akoestisch fraaie opnamen te realiseren. Een prachtuitgave kortom.