CD Recensies

RISTORI: DIVOTI AFFETTI, ESERCIZI PER L'ACCOMPAGNAMENTO

Ristori: Divoti affetti; Eserxizi per l’Accompagnamento. Dorothee Mields (s), Franz Vitzthum (altus) met Echo du Danube. Accent ACC 24209 (63’57”). 2009

 

De goeddeels onbekende Italiaanse componist Giovanni Alberto Ristori (1692-1753) had het geluk én de pech om met het toneelgezelschap van zijn vader in Dresden te belanden. Geluk omdat hij daar in een warm muzikaal aan het rijke hof gelieerde bad kwam, pech omdat hij in een hevig concurrerend muziekleven met groteren als Zelenka en Hasse terecht kwam en zich moest redden met het schrijven van komische opera’s als Calendro uit 1726. Fragmenten daaruit verschenen op KammerTon 2005. Wel kon hij vluchten in de kerkmuziek waar altijd behoefte aan bestond. Te horen is dat bijvoorbeeld aan een Missa per il santissimo natale di Nostri Signore uit 1744 en het motet O admirabile mysterium uit 1748 (beide op Carus 83.169).

Compacter zijn de 22 hier aangeboden, meest korte stukken – zangduetten, instrumentale esercizi en een driedelige Sonate in g – waarvan de meeste tot het genre kamerduetten behoren. Het gaat om muziek voor de lijdenstijd die door sopraan Dorothee Mields, over prachtig heldere, intieme stemmiddelen beschikkend en altus Vitzthum op voorbeeldige manier worden voorgedragen. De kenmerkende begeleiding is in handen van een instrumentaal ensemble bestaande uit psalterium (een met hamertjes bespeeld snaarinstrument), harp, luit, klavecimbel/orgel en viola da gamba. Stijlvoller kan haast niet. Bij de Beierse omroep werd het keurig opgenomen en Accent bracht het keurig met tekstboekje en toelichtingen uit.