Rachmaninov: Chopinvariaties (op. 28 nr. 20), op. 22; Pianosonate nr. 1 in d op. 28. Vladimir Ashkenazy. Decca 478.2938 (60’29”). 2010/1
De liefst 22 variaties die Rachmaninov schreef over de Prélude in c van Chopin zijn een stuk minder bekend dan de Corellivariaties en ook de Pianosonate nr. 1 is nooit zo populair geworden als nr. 2 met Faust als thema.
Ashkenazy heeft lang gedaan over zijn zo volledig mogelijke opname van ’s componisten concertante en solowerken, waarbij hij ook als liedbegeleider van Elisabeth Söderström optrad. Eerder bereikte Howard Shelley op 8 Hyperion cd’s die volledigheid (CDS 44041/8).
Dat Ashkenazy een der beste Rachmaninov vertolkers is, lijkt buiten kijf. Hij heeft altijd veel affiniteit met de componist getoond. Niet alleen zijn warmbloedige spel treft, hij is bovendien in de gelukkige omstandigheid dat hij steeds enorm boft met de opnamelocatie en de ondersteunende technici. Deze opnamen stammen uit de Potton Hall in Suffolk, een zaal met een goede akoestische reputatie.
De Chopinvariaties vergen bij vlagen het uiterste aan virtuositeit en differentiatievermogen. De oudere Ashkenazy beschikt daar gelukkig nog (of juist) over.
Pianosonate nr. 1 is zelfs in de meest competente vingers een moeilijk goed te realiseren werk, Faustachtig of niet. Belangrijk is dat ook het aan Gretchen gewijde tweede deel karakter krijgt. Dat doet het hier. Beluister na ruim 5’ het più mosso gedeelte.
Alleen lieden als Berezovsky (Warner 4509-90890-2) en Rodriguez (Elan 82244, 82248) imponeren evenzeer.