REGER: ORGELSONATE NR. 2

Reger: Orgelsonate nr. 2 in d op. 60; Messiaen: Apparition de l’Église éternelle; L’Ascention. Henco de Berg (orgel). Prestare ZWF 3331550 (64’56”). 2006

De meningen over Regers muziek zijn verdeeld tussen bewonderaars en geringschatters. Deze laatsten delen het oordeel van keizer Joseph II over Mozart: “Hij schrijft teveel noten”.

Zelfs nog in deze eeuw vormt de complexiteit van zijn partituren een flinke uitdaging voor vertolkers van en luisteraars naar zijn muziek. Maar toch loont hier enig doorzettingsvermogen, want in zijn orgelwerken is Reger minstens even groot als Liszt.

Zijn nogal radicale eclectische benadering voerde de orgelmuziek naar nieuwe dimensies en hij verdient de aandacht die op deze cd aan hem wordt geschonken ten volle. Zeker nu de keuze viel op de keuze van een virtuoze, veelzijdige keuze van een geïnspireerde organist, een passend instrument – de haast spectaculaire Grandes orgues Stahlhuth-Jann uit de Saint Martin kerk in het Luxemburgse Dudelange, een qua galm heel geschikte locatie voor deze onderneming.

De Bergs Regerinterpretatie is verrassend virtuoos, maar gelukkig zorgt hij ook voor heldere ritmen en articulatie in de snellere passages en een serene poëzie in de rustiger momenten.

Het belang van Messiaen voor de twintigste eeuwse muziek kan nauwelijks worden overschat. Alleen al zijn volledige orgelwerken die in uitvoeringen van Olivier Latry (DG 471.480-2) en Jennifer Bate (Regis RRC 6001) 6 cd’s beslaan en zeven en een half uur luisteren vergen, zijn een heilzame herinnering aan het feit waarom hij maar weinig tijd over had voor de seculiere en humanistische kanten van het leven. De onwankelbare aura van zijn Rooms Katholieke geloof die door deze muziek wordt uitgestraald kan voor in dit opzicht minder geëngageerde luisteraars veel weg hebben van obsessief fanatisme.

Maar ook alleen al daarom is het goed dat zijn muziek zoals hier in een galmverlenende kerk en niet in een concertzaal of een studio wordt uitgevoerd. Hier is veel moeite gedaan om een goed evenwicht te vinden tussen authentieke resonans en een optimum aan helderheid tot in de zachtste passages. De Berg voegt zich mooi naar de opmerkelijke oorspronkelijkheid van de muziek, besteed scrupuleus aandacht aan de registratie en de articulatie.

Tot slot eens temeer alle waardering voor de summiere, maar in essentieel opzicht volledige documentatie.